Sociale leertheorie
Leren is basaal voor het menselijk bestaan en de sociale leertheorie gaat ervan uit dat leren een fundamenteel sociaal fenomeen is. Leren ligt aan de basis van wie we zijn en worden. Leren is sociaal, omdat onze menselijke natuur sociaal is. Niet alleen omdat we interacteren met anderen of bepaalde moderne methoden/middelen gebruiken. Handige bronnen over Sociaal Leren communities en netwerken op een rij (Engelstalig): wenger-trayner.com
Mindset
Meer dan 30 jaar heeft Carol Dweck onderzocht waarom sommige mensen hun capaciteiten volledig benutten en anderen niet. Volgens haar is de sleutel niet de capaciteiten of talenten die iemand heeft, maar de manier waarom je naar je talenten kijkt. Het geloof in de ontwikkelbaarheid van je capaciteiten door inspanning en ervaring is een belangrijke voorwaarde voor de ontwikkeling van die capaciteiten.
Dweck, C. (2006). Mindset: The new psychology of success. New York: Random House.
Fixed versus growth mindset volgens Carol Dweck, geïnterpreteerd door hbkids (bron: Gelukkig HB, www.gelukkighbkids.nl)
Leerstijl
Vermunt heeft op basis van uitgebreid onderzoek vier leerstijlen geformuleerd. Iedere leerstijl beschrijft met welke motieven een persoon leert, en hoe het leergedrag van de persoon eruit ziet. Meer weten over leerstijlen en welke leerstijl jouw of je coachees voorkeur heeft? Vul dan deze test in: www-dsz.service.rug.nl
Maatschappelijke vragen bij de automatisering van de coachingspraktijk
E-coaching kan een krachtig hulpmiddel vormen om mensen te ondersteunen bij het realiseren van een gezonde levensstijl. Maar via sensoren, slimme algoritmen en feedback wordt ook een verregaande inbreuk op autonomie en persoonlijke levenssfeer mogelijk. Hoe meer we weten over fysiologische, cognitieve en emotionele processen, hoe meer vragen dit oproept over de manieren waarop aanbieders, gebruikers en andere partijen deze data kunnen, willen en mogen gebruiken. Deze voorstudie brengt een reeks belangrijke ethische afwegingen en ontwerpkeuzes in kaart:www.rathenau.nl
Verveling
Hoewel verveling op de werkvloer meestal als een negatieve ervaring wordt geregistreerd, blijkt het probleem ook een aantal positieve implicaties te kunnen hebben. Onder meer zou verveling een stimulans kunnen zijn voor de creativiteit. De mentale afwezigheid geeft immers aanleiding tot dagdromen die tot nieuwe ideeën kunnen leiden. Dat is de conclusie van een onderzoek van wetenschappers aan de University of Central Lancashire. De Brits onderzoekers stelden daarbij vast dat de creativiteit ook toeneemt naarmate de verveling erger wordt. (bron: medicalxpress.com)
Boeken
Presteren met Pavlov
Laat mensen een stap extra zetten
Victor Mion & Marius Rietdijk. Amsterdam: Boom/Nelisssen, 2013. ISBN 978 90 244 0225 0
Marius Rietdijk schreef samen met Victor Mion een intrigerend boek over positieve gedragsbeïnvloeding van medewerkers. Hun boek geeft een praktisch antwoord op de vraag hoe leidinggevenden hun medewerkers een stap extra kunnen laten zetten. Het leert managers te coachen door een aantal werelden bij elkaar te brengen: sport, wetenschap en bedrijfsleven. De theorie van Pavlov fungeert daarbij als de ultieme motivatietheorie.
Patronen doorbreken
Negatieve gevoelens en gewoonten herkennen en veranderen.
Hannie van Genderen, Gitta Jacob & Laura Seebauer. Amsterdam: Nieuwezijds, 2013. ISBN 978 90 571 2355 9
Maak je steeds weer dezelfde fouten in het leven, terwijl je je hebt voorgenomen om een volgende keer anders te reageren? Vertoont je gedrag hardnekkige patronen, die je zeer tegen je zin niet eenvoudig kunt doorbreken? In dat geval helpt schematherapie je verder. Schematherapie leert je om de oorsprong van je gedragspatronen te doorgronden, hun invloed op je alledaagse leven te onderzoeken en jezelf zodanig te veranderen dat je je beter gaat voelen en beter voor jezelf kunt zorgen en opkomen.
KoersKaart
Generaties in dialoog (spel)
Aart Bontekoning, Sietse Rauwerdink & Angelique Greiner. Gouda: Koerskaart, 2013. ISBN 871 79 531 0090 0
Voor het eerst zijn er vier generaties tegelijkertijd aan het werk. De samenwerking verloopt echter niet even soepel. Dit dialoogspel op landkaartformaat laat generaties van elkaar leren en dat op drie niveaus: individu, team en organisatie. Elke KoersKaart is ontwikkeld volgens de leercyclus van Kolb: ervaren, reflecteren, conceptualiseren en actief experimenteren.
Het coachvak binnenstebuiten
Een filosofisch perspectief
Ronald Wolbink. Amsterdam: Boom/Nelissen, 2013. ISBN 978 90 244 0190 1
Welke plaats en functie heeft coaching binnen onze cultuur? Waarom is de reflectie over de begrippen en vooronderstellingen van het coachen zo afwezig, terwijl elke coach het belang van reflectie benadrukt? Dit leidt niet tot ‘metareflectie’ waarin het denken over het coachen voorwerp van reflectie wordt. Dit boek beantwoordt deze vragen aan de hand van een kritische analyse van coaching als cultuurfilosofisch thema. Het brengt omschrijvingen van het coachen van invloedrijke auteurs en de bijbehorende kernbegrippen uit de coachingsliteratuur in kaart.
Jezelf accepteren
Met mindfulness en compassie
David Dewulf. Tielt: Lannoo, 2013. ISBN 978 94 014 0692 5
Jezelf accepteren, lijkt dat niet vanzelfsprekend? Helaas. We zijn vaak zo kritisch voor onszelf. We leggen de lat zo hoog, alsof daar boven ‘het geluk’ ligt. We proberen zo goed te zijn dat iedereen ons graag ziet. We verlangen naar onvoorwaardelijke liefde, maar plaatsen onszelf in een harnas van voorwaarden.
De tweede levenshelft
Een werkboek voor veertig en verder
Adriaan Hoogendijk. Amsterdam/Antwerpen: Business Contact, 2013. ISBN 978 90 470 0350 2
Doorgaan op de oude voet kan vanaf je veertigste niet meer. Er moet ruimte komen voor nieuwe inspiratie, creativiteit en vitaliteit. Maar waar haal je die vandaan? In dit boek helpt Adriaan Hoogendijk je om nieuwe ruimte te scheppen voor het speelse, het argeloze, het oorspronkelijke en het creatieve en zicht te krijgen wat er aan onvermoede talenten en ambities in je schuilt