Kunst als metafoor
Levenskunst is een actueel thema en kent als doel een goed en mooi leven te realiseren; een leven gebaseerd op waarden en idealen met een aantrekkelijke en authentieke stijl. Levenskunst is ook een morele oproep en een vorm van filosofie. Het combineert reflectie met handelen, vooral als het gaat om de praktische vormgeving van je leven. Technieken van het zelf naar filosoof Foucault voor het vormgeven van jezelf en je leven op www.humanistischverbond.nl
Meer lezen
Psychologie van de levenskunst.
Gerben Westerhof & Ernst Bohlmeijer, Boom, 2012
Het grote boek van de levenskunst.
Anselm Grün, Ten Have, 2012
Levenskunst: Bevriend raken met jezelf en de ander.
Dick Kleinlugtenbelt, Damon, 2010
Tegen de onverschilligheid: Pleidooi voor een moderne levenskunst.
Joep Dohmen, Ambo, 2007
Handboek voor de levenskunst.
Wilhelm Schmid, Ambo, 2005
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen
MVO – het bewust richten van de ondernemingsactiviteiten op financieel-economische waarden, profit, ecologische waarden en planet, en sociale waarden – is de trend van nu. Heeft u ambities, maar weet u nog niet goed hoe u maatschappelijk verantwoord kunt ondernemen? Het stappenplan MVO Steps helpt u uw eigen MVO-beleid op te stellen en te implementeren: www.mvonederland.nl
Streven naar succes maakt creativiteit makkelijker
Mensen die negatieve uitkomsten willen vermijden, hebben meer moeite met het bedenken van creatieve oplossingen voor alledaagse problemen, dan personen die zich focussen op wat ze te winnen hebben.
Promotie Marieke Roskes, februari 2013 www.uva.nl
2012 ICF Global Coaching Study
- Wereldwijd werken circa 47.500 coaches en zij genereren jaarlijks bijna twee miljard aan inkomsten; het aantal coaches neemt nog steeds toe.
- De professie blijft zich concentreren op welvarende regio’s als Noord-Amerika, West-Europe en Australië/Nieuws-Zeeland; deze regio’s herbergen 75% van de coaches tegenover slechts 11% van de totale wereldbevolking
- Evenwel is een snellere groei van de coachingsprofessie gemeten in Latijns-Amerika en het Caribische gebied. Sociale innovatie refereert aan nieuwe strategieën, concepten, ideeën en organisaties die een oplossing trachten te bieden voor grote maatschappelijke uitdagingen – van werkgelegenheid en educatie tot zorg, maatschappelijke betrokkenheid en milieuproblemen. De huidige urgentie van sociale innovatie wordt gevoed door een netwerkgedreven paradigma van vernieuwing en creativiteit en zet in op de
- Coaches zien de toekomst met vertrouwen tegemoet en verwachten dat de vraag naar coaching toeneemt, wat ook zou leiden tot een verhoging van hun inkomen.
- De coaches maken zich zorgen over nietopgeleiden die zichzelf coach noemen, willen het bewustzijn ten aanzien van de opbrengsten van coaching vergroten en zich toeleggen op de vraag of coaching al dan niet gereguleerd zou moeten worden.
www.coachfederation.org
Theorie U:
het hoogst haalbare toekomstige potentieel waarnemen en in het nu realiseren. Nu in beeld met de ‘U-browser’ van het Presencing Institute, www.presencing.com
Maatschappelijke vraagstukken als basis voor innovatiebeleid
Sociale innovatie refereert aan nieuwe strategieën, concepten, ideeën en organisaties die een oplossing trachten te bieden voor grote maatschappelijke uitdagingen – van werkgelegenheid en educatie tot zorg, maatschappelijke betrokkenheid en milieuproblemen. De huidige urgentie van sociale innovatie wordt gevoed door een netwerkgedreven paradigma van vernieuwing en creativiteit en zet in op de innovatiekracht van alle mensen in de samenleving vanuit welke maatschappelijke rol of functie dan ook. Het gaat erom deze mensen, die deel uitmaken van het bedrijfsleven, kennisinstellingen, overheid én sociale netwerken – civil society – met elkaar te verbinden; zowel binnen als tussen deze maatschappelijke velden. www.socialeinnovatie.net
Ubuntu
“Afrika heeft iets dat ‘Ubuntu’ wordt genoemd. Het gaat over de essentie van mens-zijn. Het maakt onderdeel uit van de gift die Afrika aan de wereld gaat geven. Het omarmt gastvrijheid, het geven om elkaar, het bereid zijn die extra mijl voor een ander te lopen. Wij geloven dat een mens pas mens kan zijn door andere mensen; dat mijn menselijkheid onlosmakelijk verbonden is met die van u. Als ik u slecht behandel, dan behandel ik ook onverbiddelijk mijzelf als slecht. Een alleenstaand mens is een ‘contradictio in terminis’ en daarom zoek je werk dat de gemeenschap ten goede komt. Daardoor word je als mens lid van een gemeenschap.”
Aartsbisschop Desmond Tutu
Beter en efficiënter geholpen via internet
Online behandelingen van veel voorkomende klachten als posttraumatische stress, burn-out, depressie, paniek en eetstoornissen zijn minstens zo effectief als reguliere (face-to-face) therapie.
Promotie Jeroen Ruwaard, februari 2013. www.uva.nl
Lifelong Learning Programme
De Radboud Universiteit participeert in het Lifelong Learning Programma (LLP). Het programma wordt geïnitieerd door de Europese Commissie. Het LLP heeft als doel om mensen uit de EU in de verschillende levensfasen op te leiden en te vormen en de Europese dimensie in het onderwijs te vergroten. Daarvoor zijn verschillende doelgroepen geformuleerd: het basis en secundair onderwijs, het hoger onderwijs, de beroepsopleiding en het volwassen onderwijs. Voor deze doelgroepen zijn verschillende stimuleringsacties opgesteld, zoals mobiliteit van studenten en docenten, talencursussen, multilaterale projecten op het gebied van curriculumontwikkeling en netwerken. Met deze acties hoopt de EU de burgers van de EU beter voor te bereiden op de kennismaatschappij, op betere banen. Meer informatie is te vinden op de website van de Europese Commissie. ec.europa.eu
BOEKEN
Psychologisering in tijden van globalisering
Een kritische analyse van psychologie en psychologisering
Jan de Vos. Leuven: Acco, 2011. ISBN 978 90 334 8398 1
Jan De Vos stelt in dit boek de intrigerende vraag: wie zijn wij dat we zoveel psychologie nodig hebben? De aanwezigheid van psychologen en hun vertoog lijkt vandaag de dag niet meer te stuiten. In de media, de politiek en zelfs de economie luidt het in koor: it’s the psychology, stupid!
Get Social in business
Social media op het werk
Jeanet Bathoorn. Schiedam: Scriptum, 2012. ISBN 978 90 559 4119 3
Nu eens geen jonge hond die de oudjes zal uitleggen, hoe ze om moeten gaan met sociale media, maar een generatiegenoot die over dit onderwerp schrijft. Bathoorn beschrijft en laat met screenshots zien, wat je met sociale media kunt doen binnen je eigen bedrijfsverband.
Z!N of de kunst van het overleven in de 21ste eeuw
Alain Grootaers. Antwerpen: Vrijdag, 2012. ISBN 978 94 600 1036 1
In ‘Zin!’ verkent Alain Grootaers met een open en humoristische blik de mogelijkheden voor een nieuw leven. Wat als we maar drie uur er dag zouden werken? Wat als we onze kredietkaarten overboord gooien en zo weinig mogelijk betalen met ‘echt’ geld? Wat als we ons leven zou terugeisen van onze werkgever en opnieuw zou leren leven volgens de regels van een pre-industriële samenleving?
Jugaad Innovatie
Slim en flexibel innoveren naar spectaculaire groei
Navi Radjou, Jaideep Prabhu & Simone Ahuja. Culemborg: Van Duuren Management, 2013. ISBN 978 90896 5153 2
Echte vernieuwing vindt alleen nog bottom-up plaats en komt uit nieuw opkomende economieën aan de andere kant van de wereld. Jugaad is Hindi voor ‘ingenieuze en slim geïmproviseerde oplossing’. Het heeft alles te maken met vindingrijkheid. Dit boek laat westerse ondernemers en managers ter inspiratie kijken naar India, China en Afrika voor een revolutionaire, nieuwe aanpak van innovatie.
Ik wil een coach
Geen luxe, maar nood zaak: Hoe coaching bijdraagt tot succes
Marleen Boen, Leen Lambrechts & Georges Anthoon. Tielt: Lannoo Campus, 2012. ISBN 978 94 014 0561 4
Dit boek is bij uitstek geschikt voor alle mensen die twijfelen of ze coaching willen inzetten voor zichzelf of voor hun medewerkers. Het boek wordt afgesloten met een zeer toepasselijk citaat van de Perzische dichter J. Rumi (1207-1273): ‘Yesterday I was clever, so I wanted to change the World. Today I am wise, so I am changing myself’
(R)evolutie van werk
Sociaal kapitaal in organisaties
Bas van de Haterd. Assen: Van Gorcum, 2012. ISBN 978 90 232 5083 8
In een wereld waarin een vijftienjarige jongen een app kan maken die een heel bedrijf naar de rand van de afgrond brengt, zijn oude organisatiemodellen niet meer houdbaar. De toekomst van werk is al aanwezig, hij is alleen nog niet wijdverspreid. Wat voor soort organisaties zullen er ontstaan? Hoe motiveren en belonen we mensen straks voor hun werkzaamheden?