Al op jonge leeftijd ontdekte ik wat ‘bestemming’ betekent. Toen ik als 27-jarige werd ontslagen bij Van Nelle Koffie en Thee kwam ik zelf in een outplacement-traject. Via Hans, een Van Nelle collega, ontmoette ik John van Hecke, die op dat moment een innovatief outplacementbureau aan het oprichten was. Door hem werd ik vervolgens gevraagd om bij Phoenix Loopbaanadviseurs aan de slag te gaan. Was dit werk voor mij bestemd, kwam dit vanzelf op mijn pad en moest het zo zijn? Of heb ik het lot een handje geholpen? Ik heb toen ervaren dat ik het lot een handje kan helpen door te netwerken. Omdat ik in mijn netwerk wereldkundig had gemaakt dat ik zo ontzettend blij was met mijn outplacementtraject en op zoek was naar nieuw werk, introduceerde Hans mij bij John.
Graag neem ik je mee naar vier real-life-voorbeelden van twee dertigers en twee vijftigers die het lot ook een handje hielpen door te netwerken via social media. Ze geloofden in bestemming en invloed en deden wat ze konden doen om hun wens zichtbaar te maken en hun kans te grijpen.
Via een onbekende connectie
Saskia van der Putten (40 jaar) heeft haar baan gevonden via LinkedIn. In haar updates schreef zij regelmatig over haar wens tot nieuw werk, bijvoorbeeld: “Ik zoek een baan als corporate recruiter op vijftig kilometer afstand van Tiel voor vier dagen per week”. Daarnaast bouwde zij heel bewust haar netwerk uit met mensen die zij kende. En één keer legde ze een connectie met iemand die zij niet persoonlijk kende: een potentiële werkgever. Op
iedere update die zij plaatste, werd door mensen in haar netwerk gereageerd. Saskia was verrast door de kracht van de update en het feit dat zij daardoor spontaan tips kreeg over vacatures. De tip die tot nieuw werk leidde kwam uitgerekend van de voor haar ‘onbekende’ connectie. En zo had Saskia met haar online netwerken en de status-update haar lot een slim handje geholpen en werkt zij nu bij Kadenza.
Via een tweet
Janneke Robers* (53 jaar) is haar baan in de retail verloren. Zij raadpleegt een boek over hoe je slim nieuw werk verovert en leest daarin onder andere het advies om de twitteraccounts te volgen van de bedrijven waar ze graag zou willen werken. Al op de eerste dag ziet zij een vacature voorbijkomen die geknipt is voor haar. Op het LinkedInprofiel van het bedrijf ziet zij iemand die zij persoonlijk kent en zij neemt direct contact op over de vacature die zij in hun twitteraccount zag. En… het gesprek loopt zo goed dat zij meteen op gesprek mag komen!
Binnen een dag
Katinka Verhagen (53 jaar) is op een maandag in één keer met honderd mensen gaan linken bij organisaties in haar arbeidsmarkt. Zij deed dit steeds met een persoonlijk bericht. Ze nodigde ook twee vakgenoten uit bij de VO-raad, met wie ze eerder had samengewerkt. De dag erna, precies op het moment dat ze de acceptatie van het connectieverzoek zag, ging de telefoon.
Haar net nieuwe connectie op LinkedIn belt en vraagt of Katinka wil komen praten om haar eventueel te vervangen tijdens haar lange verlofperiode… Op donderdag ging zo op gesprek en het was snel beklonken.
Afgewezen en aangenomen
Peter de Ruiter (33 jaar) reageerde op een vacature met een brief en cv. Al snel kreeg hij de reactie: “U voldoet niet aan het gewenste profiel.” Dit riep bij hem een felle reactie op, omdat hij zichzelf bij uitstek geknipt vond voor de vacature. Hij zette zijn ergernis om in een constructieve actie door op het LinkedInprofiel van het bedrijf te kijken wie hij daar kende. En hij nam contact op met iemand die hij kende en die tot zijn verrassing bij dat bedrijf werkte. Dat gesprek verliep zo goed, dat diegene beloofde hem bij personeelszaken onder de aandacht te brengen. Daardoor mocht Peter alsnog op gesprek komen, en dat gesprek verliep zo goed dat hij de baan kreeg!
Al deze mensen hebben social media gebruikt om op hun bestemming te komen. Zij hebben verbinding gelegd met mensen die zij kenden of wilden leren kennen. Allen hebben zichzelf laten zien in hun zoektocht naar werk. Daarmee hebben ze energie in beweging gezet. Die beweging leidde naar hun bestemming. Een mooie samenwerking tussen de mens en zijn lot.
En zo zie je maar dat ook in ons moderne socialmedia- tijdperk een aloud islamitisch gezegde van toepassing is: ‘Vertrouw op Allah, maar bind wel je kameel vast.’ ■
Aaltje Vincent is loopbaanprofessional. Ze adviseert mensen om op een slimme manier nieuw werk te veroveren. Dat betekent: gebruik je netwerk en social media. De boeken ‘Jobmarketing 2.0’, ‘Solliciteren via LinkedIn’ en ‘Werk vinden met social media’ zijn van haar hand.
* De namen van Janneke Robers en Peter de Ruiter zijn op hun eigen verzoek geanonimiseerd.