Recruitment en sociale media
LinkedIn – Nederlandse feiten & cijfers januari 2011
De Social Media zijn niet meer weg te denken uit de wereld van recruiters. De site LinkedIn.com telt in januari 2011 maar liefst 2,121,120 Nederlandse leden. Daarmee zijn we het meest actieve land met de hoogste participatiegraad op dit internationale professionele zakelijke netwerk. Op 6 januari 2011 brak LinkedIn.com voor het eerst door de 400.000 bezoeken per dag uit Nederland. Op 6 januari 2011 waren het er 414 duizend op een dag. Gemiddeld melden zich nu elke dag 2.000 nieuwe Nederlandse leden aan. Andere interessante LinkedIn-feiten: - 69% van de Linked-in mensen staat open om benaderd te worden voor ander werk (Career Opportunities); - De meest actieve branches op Linked in zijn: IT (118.494), Financiële diensten (63.164), Ziekenhuizen & Zorg (57.997) en Overheidsadministratie (54.880). Bron: Jacco Valkenburg, www.recruitingroundtable.nl/
Trends
Hoe werken we in 2020?
Werken in 2020: Gartner beschrijft tien belangrijke ontwikkelingen. Gevonden via @ resourcerer, dus via Martijn Aslander. Er zijn mooie overeenkomsten met inzichten uit zijn boek Easycratie. Een must voor iedereen die bezig is met HNW, oftewel: Het Nieuwe Werken. De verkorte link is: bit.ly
Nieuwe trend voor 2011: Leeftijdsbewust personeelsbeleid
Niet alleen nieuwe medewerkers werven wordt moeilijker. Ook het behouden van bestaande krachten wordt minder eenvoudig, zo is de verwachting. Momenteel geeft slechts een op de tien (9%) HR-professionals aan moeite te hebben medewerkers vast te houden. Voor 2011 verwachten twee keer zoveel (21%) P&O’ers hier problemen mee te ondervinden. De verwachte krapte op de arbeidsmarkt maakt dat personeelsfunctionarissen steeds meer belang hechten aan leeftijdsbewust personeelsbeleid. Gaf in 2009 minder dan een op de tien (8%) aan dit een belangrijk beleidsthema te vinden, in 2010 is dat gestegen tot bijna een kwart (23%). Een iets groter aantal (26%) verwacht dat leeftijdsbewust personeelsbeleid ook in 2011 een belangrijk thema is. HR-medewerkers en verantwoordelijken denken zich in 2011 voornamelijk bezig te houden met het vasthouden van bestaande medewerkers en het werven van nieuw personeel. Talent development (57%), arbeidsmarktcommunicatie (38%) en opleidingsbeleid (29%) zijn de belangrijkste beleidsthema’s van 2011.
Bron: www.adp.nl/, gebaseerd op Trends 2010-2011, het grootste jaarlijkse onderzoek onder interne en externe HR-professionals.
Werknemers willen zich in 2011 ontwikkelen en opleiden
Dertig procent van de Nederlandse werknemers wil zich in 2011 verder ontwikkelen door het volgen van een opleiding. Dit blijkt uit een online onderzoek van Unique onder 500 respondenten. Op de tweede plaats staat het goede voornemen om een betere werk/privé balans te realiseren (24 %) en de top drie wordt afgesloten door het maken van promotie (23 %). De trend is er één van ontwikkeling en ambitie*. Deze trend raakt zowel het organisatiebelang als het werknemersbelang in positieve zin. Het is wel zo dat bij een verdere ontwikkeling (voornemen 1) en promotie (voornemen 3) juist de werk/privé balans (voornemen 2) meer onder druk komt te staan. Naast deze drie populaire voornemens voor 2011 is ook ‘meer voor mezelf opkomen’ een antwoord dat geregeld (13%) terugkomt. Overigens heeft 10 % van werkend Nederland geen goede voornemens op werkgebied. Ook interessant om te weten waar deze laatste categorie werkzaam is…
* GW: Attentie: geen zicht op eventueel eerdere statistieken ter vergelijking!
Kennisbank
Meer info nodig over elk managementonderwerp?
Bijna iedereen kent www.managementsite.nl ** wel. Met Willem en Willem jr. Mastenbroek aan het roer. Sinds vorig jaar kent de site ook een zeer uitgebreide kennisbank. Hier is over de meest uiteenlopende managementonderwerpen veel te vinden: selecties van de beste artikelen en compacte samenvattingen. Tevens vind je er de slimste ‘Tips en tricks’, en de meest besproken en best gelezen artikelen per onderwerp. Teksten zijn helder en relevant gerubriceerd (op basis van de 100 best bezochte keywords), de artikelen zijn ontdaan van reclame of andere zelfpromotie: hier vind je de oogst van twaalf jaar publiceren door honderden professionals. Surf zeker eens naar: www.managementsite.nl
** Met 70.000 leden is ManagementSite uitgegroeid tot een kenniscentrum en de spil in een netwerk van vijftien sites. Het netwerk telt 200.000 bezoekers en een half miljoen pageviews per maand.
Leiderschap
Twintig beste leiderschapsblogs
Op deze plek: ow.ly zijn de twintig beste leiderschapsblogs te vinden, die zijn geschreven door onafhankelijke bloggers. De lijst is samengesteld door Dan McCarthy, zelf host van de maandelijkse Leadership Development Carnival. Ook de moeite waard is de blog van Dan McCarthy zelf: www.greatleadershipbydan.com De shortlink naar de twintig blogs is best eenvoudig. Onthoud: 3AHMA, oftewel, vol uitgeschreven: ow.ly
Modellen & concepten
Gevonden op Twitter: veel leerconcepten
Alle leerconcepten zeer overzichtelijk weergegeven. Zeer mooie tool voor professionals op #HRD en #HRM: tinyurl.com De moeite waard om de URL even over te tikken! (Met dank aan: @_hr_coach)
Inspiratie
Inspiratie nodig? Via www.inzicht-nu.nl kun je je gratis abonneren op een dagelijks inspiratiemailtje: elke dag een prachtig citaat in je inbox. Voornamelijk gebaseerd op het gedachtegoed van Eckart Tolle, A.H. Almaas en Byron Katie, maar ook John Lennon en Albert Einstein komen langs. Veel mindfulness en veel aandacht voor het nu. Je inbox wordt inspiratiebox. Een voorbeeld: “Niets of niemand heeft het vermogen om jou ongelukkig te maken. Alleen je eigen gedachten zijn daartoe in staat. Je hoeft ze alleen maar te geloven.” - Erik van Zuydam
Online tool
Zelf gratis enquête maken
www.enquetemaken.be is een prima tool om zelf geheel gratis enquêtes te ontwerpen en te versturen. Eenvoudig in het gebruik, volledig gratis en onbeperkt, met je eigen logo en in gewenste eigen kleuren. Het tool heeft al de reputatie om zo’n 50.000 online enquêtes verstuurd en verwerkt te hebben.