INHOUD THEMA 'ONDERNEMEN' (juni 2008)
- Conflictcoaching: De scheidingsmakelaar, Francine ten Hoedt
- Visie: Ondernemen en overnemen in balans, Ans Tros & Theo van Mulken
- Redactioneel: Maak van ondernemen een sport, Alex Engel
- Achtergrond: Zakelijk zichtbaar als coach, Mirjam Wiersma
- Onderwijs: Eigen zaak op school, Aveline Dijkman
- Achtergrond: Belofte maakt schuld, Charissa Freese
- Achtergrond: Zoekt niet en gij zult vinden, Monique van Gorkum
- Lezerscolumn: Geen trucjes, Jacqueline de Weerd
PRAKTIJK
- Anders bekeken: Blijf zelf happy, Onno C. Hamburger
- Werk in uitvoering: Help de mensheid, maak meer omzet, William Potgieter
- En nu? Grenzen
- Teamcoaching: De wet van de verminderde meeropbrengst, Marijke Lingsma & Charis Sideris
- De manager als coach: Het geheim van de 3F-Formule, Alex Engel
METHODIEKEN
- Ik zet in... Coaching met viool, Saskia van Rijnswou
- De proeverij: De meester (h)erkent het potentieel
- Geproefd: Logosynthese, Renske van Berkel
- Van hamer tot houvast: “Onaf” afronden, Fer van den Boomen, Marcel Hoonhout & Rinus Merkies
- Overdenking: Mysterie
ACTUALITEITEN
- Praatstok en de veer: Deepak Chopra over de ziel van leiderschap, Ton Verheijen
- Issue: Wat voor een coach bent u?, Karen Walthuis
- Supervisie: Werelden van verschil of verwantschap, Louis van Kessel
- T-Maatjes
- Recensies
- Forum
- Verenigingsnieuws
Ondernemen
Wat zijn we trots: steeds meer mensen lezen ons tijdschrift, de website wordt goed bezocht en we gingen samenwerken met NOBCO, Stichting Coach!, LVSB, VAC en ICF. En daar bovenop was de Dag van de Coach al twee maanden van tevoren uitverkocht.
Wat is het geheim van dit schijnbaar moeiteloze succes, vroegen we ons af. Hoe kun je (als coach) succesvolondernemen en misschien nog wel belangrijker: hoe kun je ervoor zorgen dat je gelukkig blijft met je werk?Deze vragen prikkelden ons tot het maken van dit themanummer over ondernemen.
Succesvol ondernemen is enerzijds gebaseerd op kennis en kunde. Karin Walthuis ontwikkelde een op wetenschappelijk onderzoek gebaseerd model van zes coachhoudingen dat een prima hulpmiddel blijkt om de persoonlijke kennis en kunde van de coach te vergroten. Daarnaast is het belangrijk te weten waar je hart ligt en wat je drijft, jezogenoemde emotieven. Met deze kennis vergroot je je succes door open te staan voor waardevolle, schijnbaartoevallige vondsten ofwel serendipiteit. In het verslag over het seminar van Deepak Chopra doen we uit de doeken hoe je je emotionele intelligentie kunt vergroten en hoe je zelfs een ‘zielenprofiel’ kunt opstellen.
Vanuit weer een andere invalshoek dagen Theo van Mulken en Ans Tros in hun visiestuk de ondernemer uit de juiste balans te vinden tussen overnemen en loslaten om zo te komen tot een derde weg: medeverantwoordelijkheid. De succesvolle, Belgische schoenenmagnaat Torfs onthult hoe hij coaching inzet om zijn medewerkers zo ver te krijgen.Uiteraard geeft het Tijdschrift voor Coaching je praktische tips over hoe je jezelf goed in de markt kunt zetten. Daarbij pleit William Potgieter ervoor om dit vooral niet te bescheiden te doen. Iedereen en dus ook elke coach heeft het collectief immers iets unieks te bieden.
Succes betekent uiteraard pas echt iets als je ook gelukkig bent in je werk. En dat geluk komt niet vanzelf. Ons stuk over positieve psychologie beschrijft wat je kwetsbaar maakt als coach en hoe je plezier houdt in je werk. En als je niet voor vervelende verrassingen in je werk wilt staan, lees dan vooral ons artikel over het psychologisch contract.