Onderzoek wordt een steeds belangrijker factor voor de ontwikkeling van een school. Niet alleen in strikt instrumentele zin, maar ook als een manier van denken en kijken die helpt scholen zich tot professionele leergemeenschappen te ontwikkelen. In zo’n gemeenschap is onderzoek een vanzelfsprekend onderdeel van de schoolactiviteiten. Deze denklijn krijgt in Nederland veel aanhang. Zo stelt het onlangs afgesloten sectorakkoord tussen de VO-raad en het ministerie van OCW (VO-raad en OCW 2014, p.16): ‘Besturen en schoolleiding activeren docenten om hun eigen praktijk te onderzoeken en “van binnenuit” te verbeteren, altijd in directe relatie met het verbeteren van het leren door leerlingen. Schoolbesturen scheppen randvoorwaarden (tijd, netwerkvorming) voor de ontwikkeling van scholen als professionele leergemeenschappen met een verbetergerichte leercultuur. Die randvoorwaarden kunnen gericht zijn op het stimuleren en mogelijk maken van samenwerking tussen (teams van) leraren, vormen van peer review, intervisie en ontwikkeling, praktijkgericht onderzoek, netwerkvorming binnen en buiten de school en het creëren van ontwikkeltijd voor docententeams.’