Het Ashridge Centre for Coaching en Vakgroep Management & Organisatie van de Vrije Universiteit presenteren de voorlopige bevindingen van het grootste kwantitatieve onderzoek naar de uitkomsten van coaching: 2.018 vragenlijsten ingevuld door cliënten (de coachees), 1.880 vragenlijsten ingevuld door bijbehorende coaches en 130 vragenlijsten ingevuld door bijbehorende sponsoren (leidinggevenden van de cliënten).
De bevindingen op basis van een analyse van driekwart van de volledige dataset zijn als volgt:
- Er is grote correlatie tussen verschillende onafhankelijke waarderingen van de uitkomst van coaching (tussen cliënt & coach en tussen cliënt & sponsor, maar interessant genoeg niet tussen coach & sponsor).
- Net als in eerder onderzoek blijkt de coachingsrelatie de grootste voorspellende waarde te hebben voor de uitkomst van coaching.
- De ‘zelf-effectiviteit’ (het vermogen om zichzelf te motiveren) van de cliënt lijkt eveneens bij te dragen aan de uitkomst van coaching, want deze correleert significant met de uitkomst van coaching, zowel gescoord door de cliënt als door de coach.
- De zelf-effectiviteit van de coach correleert niet met de uitkomst van coaching volgens de score van de cliënt.
- Er zijn slechts kleine correlaties gemeten tussen persoonlijkheden van cliënt en coach in termen van MBTI en de gemeten sterktes van de coachingsrelatie, zelf-effectiviteit en uitkomsten van coaching.
Gelet op de grote omvang van de eerste steekproef wordt verwacht dat al deze bevindingen ook geldig blijven voor de volledige dataset. Vandaar dat deze voorlopige bevindingen worden gepresenteerd, zodat de beroepsgroep er nu al haar voordeel mee kan doen. Gedurende de komende maanden worden zowel de gedane analyses getoetst als verdere analyses uitgevoerd onder gebruikmaking van het totale gegevensbestand.
Zodra de definitieve bevindingen bekend zijn, zullen we deze publiceren in een uitgebreid artikel in het Tijdschrift voor Coaching.