Oorstrelend
De zomer is in het algemeen gul met tijd en ruimte voor kunst, spelen en creativiteit. In onze vakanties laten we ons verleiden door een bezoek aan de plaatselijke kerk, aan een museum of het verkennen van de architectuur. Ook het lezen van boeken, genieten van een concert of voorstelling is tijdens lange zomeravonden fijn tijdverdrijf. Deze activiteiten geven onze autonomie een impuls. Die impuls komt niet vanuit onszelf maar is nieuw, soms patroon doorbrekend, en voedt de onbedwingbare groei in het leven.
De redactie werkte deze zomer aan een magazine over het gebruik van beeld, muziek en tast als TA-practitioner. De bijdrage van Henk Tigchelaar inspireert om na te denken over de spirituele dimensie in de muziek van Bach. Hij verbindt die dimensie vervolgens met werken als TA-practitioner. Muziek geeft, net als TA, mogelijkheid om script te integreren en nieuwe werelden te ervaren. Het ervaren van nieuwe werelden is ook thema in het artikel van Cor van Geffen. Hij neemt ons mee in de magie van Story Telling en de Reis van de Held. Niet alleen beschrijft hij de verschillende fasen met woord en beeld, ook staat hij stil bij de verbinding met TA en hoe je kunt werken met Story Telling als interventie.
Het geeft nieuwe impulsen, dit bekijken van verhalen en muziek omdat het werkt als een opening voor spontaniteit en creativiteit. Spontaniteit, één van de kenmerken van autonomie (Berne, 1972) en creativiteit; het vermogen om iets nieuws te bedenken of doen maar ook het maken van keuzes in de veelheid van ideeën (Dreu en Sligte, 2016). Beide aspecten zijn van belang om ons Kind te voeden, raken de essentie als we willen veranderen en bieden een welkome vrije beweging in het soms pijnlijke proces van autonomiebevordering. Dat wordt onderstreept in het artikel van Jacobien Geuze en Jeroen van der Ven. Zij doken in het werk van Bernd Schmid, bewerkten één van zijn artikelen en werkten een casus uit op basis van het concept ‘de theatermetafoor’. Een praktisch artikel, waarmee je gelijk aan de slag kunt.
In het interview met Ben Visser komt die praktische kant van TA naar voren in het presenteren van zijn TA puzzel. Daarbij is het interview een ode aan de eenvoud van TA en hoe het door velen is opgepakt. We leren Ben kennen als een autodidact in TA die inmiddels honderden mensen zijn puzzel opstuurde.
Ik vind het bevrijdend om in creatieve activiteiten het Martiaanse denken van Eric Berne toe te passen. Als een wezen van buiten deze wereld die kennismaakt met de gebruiken en bijzonderheden van onze tijd. Met een onschuldig opmerkingsvermogen en diepgaande vragen die meestal niet gesteld worden. Zo vroeg ik me af waarom de op de grond aangegeven route in het museum rondlopende kinderen enthousiaster maakte dan de kunst aan de muur waar ze voorbij stoven. Een bezoek aan de Hortus met mijn zonen en neef intrigeerde me omdat dit museum van planten, groei en ontwikkeling de jongens veel meer boeide dan ik van te voren had bedacht. Hun Martiaanse enthousiasme over de ananasplant, hun plezier in de verstikkende warmte van de kassen, de overgave en onderdompelen in het groen was aanstekelijk en gaf energie.
Her en der in dit magazine lees je Martiaanse bijdragen van één pagina. Een aantal TApractitioners heeft een concept en een creatieve vorm aan elkaar gekoppeld. Hetzij met een lied, hetzij met een analyse of werkvorm. Deze pagina’s staan tussen de artikelen en geven kleur en geluid bij wat oogstrelend is, of een genot voor het gehoor. Het lukt hen om een vernieuwende blik te krijgen op oude fragmenten of concepten waar we al jaren mee werken.
De boekrecensie gaat over ‘Spelen op het werk’ van Marijke Arendsen Hein en Hortense Berkenveld. Een kleurrijk en praktisch boekje en een enthousiaste recensie. In ‘schot in de roos’ lezen we een persoonlijk verslag van Miek Hehenkamp die een bulls eye transactie beschrijft die een zoektocht naar injuncties en counterinjuncties teweeg bracht. Door niet langer te zwijgen, maar zich te laten horen in dit artikel onderstreept ze de herbeslissing en zal ze gezien en gelezen worden.
Aan het einde van de zomer kwamen we als redactie weer voltallig en fysiek bij elkaar. We vonden elkaar in een serie werkvormen, herontdekten elkaars kwaliteit en kunde en ons gezamenlijk plezier in dansen en lachen. Het is geen toeval dat deze redactie het magazine oorstrelend maakte. De autonomie en verbondenheid is evident, net als de creativiteit en liefde voor TA.
Veel leesplezier!
Beatrijs Dijkman
Hoofdredacteur
INHOUD
- Editorial, Beatrijs Dijkman
- Dat heb ik van mijn moeder, Martin Spee
- TA en de spirituele dimensie in de muziek van Johann Sebastian Bach, Henk Tigchelaar
- Zingen als oerkreet, Karen Bruyn
- Wij zijn allemaal helden, Krachtige interventies met Story Telling, Cor van Geffen
- Basil en de dramadriehoek, Bart van Rijsbergen
- Werken met beelden en de ‘theatermetafoor’ in professionele coaching, Dr. Bernd Schmid
- TA PUZZEL, Puzzelen met jezelf en anderen, Interview met Ben Visser door Jacobien Geuze en Marielle Frumau
- Kijk op de werkelijkheid, Jacqueline van Gent
- Spelen op het werk, Marijke Arendsen Hein en Hortense Berkenveld
- Zwijgen of ... Miek Hehenkamp
- TA Nieuws