Een terugkerend thema in deze rubriek is het Bindend Afwijzend Studieadvies (BAS) ook vaak wel Bindend Studieadvies met een Afwijzend karakter (BSA) of Bindend Negatief Studieadvies (BNSA) genoemd. De wet spreekt slechts van een advies, dat een negatief of een positief karakter kan hebben. In deze bijdrage gaat het niet zozeer over het BAS zelf maar over de aanleiding daartoe, want een BAS is vaak de reden voor studenten om te gaan procederen. Wie een positief studieadvies krijgt klaagt niet, wie een afwijzend studieadvies heeft gekregen heeft wellicht reden tot klagen. Alvorens een afwijzend studieadvies gegeven wordt, dienen de persoonlijke omstandigheden van de student in kwestie meegewogen te worden. Dat meewegen geeft een interpretatieruimte die niet zelden tot onbegrip leidt. In deze bijdrage wordt besproken welke invloed de persoonlijke omstandigheden dienen te hebben op de besluitvorming bij het studieadvies. Aan de hand van een recente uitspraak (2017/026/CBE van 4 mei 2017) van het College van Beroep voor het Hoger Onderwijs (CBHO) zal nader worden ingegaan op de wijze waarop persoonlijke omstandigheden kunnen worden meegewogen in een BAS-besluit.