Lidewey van der Sluis is hoogleraar Strategisch Talent Management aan de Nyenrode Business Universiteit en geeft leiding aan het Powerhouse Competing for Talent talentmanagement.nyenrode.nl dat zich richt op vraagstukken rondom het vinden, binden, boeien en laten doorgroeien van talent.Zij geldt internationaal als een autoriteit op het gebied van strategisch talent management. Haar activiteiten spelen in op de benodigde kennisontwikkeling rondom de arbeidsmarkt en leveren belangrijke bijdragen aan onderwijs en onderzoek op het snijvlak van de vakgebieden human resource development en strategisch management.
Welke visie over ons vakgebied draag jij uit?
Dat wij samenleven en samenwerken met mensen die allemaal een unieke mix eigenschappen hebben. Deze uniciteit van mensen zorgt ervoor dat er op de arbeidsmarkt sprake is van een zeer divers palet aan participanten die ieder op een unieke manier kunnen bijdragen aan de concurrentiepositie van Nederland en aan de economische ontwikkelingen. De verantwoordelijkheid voor die optimale aanwending van ons menselijke kapitaal boeit me en mijn visie daarop probeer ik uit te dragen. Daarmee hoop ik te bewerkstelligen dat werkgevers, leidinggevenden en managers hun rentmeesterschap voor het talent zullen onderkennen en vorm gaan geven vanuit hun verantwoordelijke positie.
Die visie is gebaseerd op het feit dat talentontwikkeling een functie is van meer elementen dan alleen aanleg en authenticiteit. Het feit dat mensen leren blijkt afhankelijk te zijn van een veelheid aan factoren. In ons onderzoek gaan we uit van de volgende formule:
f(TO) = (V + T) + (O + A) + B, waarbij de letters voor het volgende staan:
V = Vitaliteit (fysieke en emotionele gezondheid / levenskracht)
T = Talentprofiel: Kennis, Kunde en Karakter
O = Omgeving (werkomgeving en thuissituatie)
A = Achtergrond (werk- en levenservaring, sociaaleconomische wortels)
B = Biografische data (leeftijd, geslacht, religie, levensfase, nationaliteit)
Deze technische weergave van talentontwikkeling als functie van diverse factoren helpt organisaties om het juiste talent aan te trekken, aan te sturen en te laten ontwikkelen. Mijn visie op het vak bepaalt derhalve tevens mijn missie: optimalisatie van het benutten en ontwikkelen van talent op de arbeidsmarkt.
Wat wekt de meeste liefde in jou op?
Ik ben altijd op zoek naar de echtheid van het leven. Puur natuur is wat mij boeit en wat mij kan raken. Die puurheid vind ik in mijn kinderen, in mensen, in de natuur, of soms gewoon in het verloop der dingen. Liefde begint bij mij blijkbaar bij puurheid. Ik voel me prettig bij mensen die zich sieren door bescheidenheid, moed en duidelijkheid.
Hoe help jij anderen in hun kracht te komen?
Als dat zo is, zou u dat aan hen moeten vragen. Maar ik hoor wel regelmatig dat ik mensen inspireer door mijn bevlogenheid en enthousiasme voor het vak, door mijn authentieke voorkomen en mijn nuchterheid. Dus misschien zijn dat de wegen waarlangs ik mensen beweeg. Zelf ben ik dankbaar voor de gaven die ik heb ontvangen en de mogelijkheden die ik heb, vanuit mijn functie als hoogleraar en de vele andere rollen die ik in het leven vervul, om iets voor anderen te kunnen betekenen. Misschien is die dankbaarheid wel de wortel van mijn levenskracht waarmee ik anderen inspireer en vitaliseer.
Waar help jij cliënten en opdrachtgevers concreet mee?
Mijn activiteiten zijn niet allemaal te herleiden naar een concrete opdrachtenportefeuille, maar de belangrijkste diensten die ik lever zijn lezingen, masterclasses, workshops, colleges, publicaties en andere vormen waarin kennisoverdracht plaatsvindt. Ook help ik organisaties regelmatig vanuit een adviesrol met strategische verkenningen en analyses, trendstudies, marktonderzoeken en andere omgevingscans. Daarnaast komen mijn kennis en inzicht van keuzepatronen van werkgevers, werknemers, ondernemers, zzp’ers, parttimers, ouderen én jongeren op de arbeidsmarkt geregeld van pas als trendwatcher, dagvoorzitter, visionair strateeg, talentscout voor organisaties of brancheverenigingen. Of als coach.
Wanneer zet jij je hakken in het zand?
Niet zo snel, want hoe meer weerstand ik ervaar, des te gedrevener ik word. Over het algemeen. Bij mij ontstaat er pas weerstand als ik merk dat de rechtvaardigheid in het geding is. Eerlijkheid en recht doen aan elkaar zijn voor mij heel belangrijke waarden in mijn werk. Als er bijvoorbeeld over iemand onterecht goed of slecht wordt gesproken, heb ik daar grote moeite mee. En dat het woord reputatiemanagement bestaat, heeft niet aan mij gelegen.
Gelukkig blijkt vanuit mijn vakgebied dat alleen organisaties die gekenmerkt worden door openheid, eerlijkheid, duidelijkheid en betrouwbaarheid de gewilde werkgevers zullen zijn op langere termijn. Door de verwachte ontwikkelingen op de arbeidsmarkt zullen déze organisaties de lachende winnaars zijn. Ook op de arbeidsmarkt – hoe modern ook – geldt blijkbaar onverminderd het ouderwetse en inmiddels belegen spreekwoord ‘eerlijkheid duurt het langst’.