Positief ondernemen
In het vorige nummer stond de boekrecensie van Creating the world we want to live in. In dit boek wordt de positieve psychologie als handvat gebruikt om een betere wereld te creëren. Wij geloven en hopen op zo’n betere wereld, waarin mens en natuur floreren.
In de huidige samenleving hebben organisaties daar ook een grote rol in. Bedrijven zijn voor velen een werkplek en daarmee brengen mensen er veel wakkere uren door. Daarnaast zijn de effecten van bedrijfsvoering nog groter. Vaak hebben we het dan over negatieve gevolgen: vervuiling, kinderarbeid of datahonger van Big Tech.
Kunnen ondernemingen echter niet ook een positieve kracht zijn? Bij het samenstellen van dit nummer zijn we op onderzoek gegaan naar de positieve uitzonderingen. Bedrijven en initiatieven die juist als onderneming de wereld een beetje mooier achterlaten dan ze ‘m aantroffen. Daarbij vroegen we ons af: wat maakt dat ondernemingen een positieve bijdrage kunnen leveren aan de wereld?
Die zoektocht is inspirerend, energiegevend en tegelijkertijd soms verwarrend. Naast de prachtige voorbeelden die we tegenkwamen, was het niet altijd eenduidig. Als we bijvoorbeeld moeten consuminderen voor het klimaat, zijn winkels dan eigenlijk ‘slecht’ en is ‘positief ondernemen’ als winkel dan enkel ‘minder slecht ondernemen’? We pretenderen geen definitieve antwoorden te hebben op zulke vragen. We hopen wél inspiratie te geven: het kán anders. Met een focus op duurzaamheid, mensenrechten, welzijn. Met een doordachte visie of met de voeten in de klei. In dit nummer geven we je graag een inkijkje in de inspiratie die wij tegenkwamen.
...........
Kortom, dit nummer bevat intrigerende bijdragen die aanzetten tot (het denken over) positief ondernemen. De verhalen geven aan dat het kán, maar dat die verhalen zo inspirerend zijn laat ook zien dat het niet gangbaar is. Hoe kunnen we het economische aspect van ondernemen in balans brengen met andere waarden die we als mens, als maatschappij hanteren? Kunnen we daarbij de lokroep van geld, macht en status loslaten ten gunste van sociale gelijkheid, duurzaamheid en welbevinden? Wellicht ligt daar de échte test in, voor ieder van ons.
Namens de redactie,
Nele Jacobs, Matthijs Steenveld
INHOUD
WETENSCHAP
- Duurzaam ondernemen, Marianne Bakker
- Het commitment tot bloei van de ander; Agape: een visie op positief ondernemen, Suzanne Ekel & Jan van Wijngaarden
- Heeft het zin om te werken? Madelinde Krantz
- Ondernemen als een steward, Gijsbert Koren
- Hoe ontwikkel je een positieve cultuur? Marcella Bremer
PRAKTIJK
- Waar harten elkaar ontmoeten worden grenzen beslecht, Kim Koppelaar
- Interview met Wouter Torfs; Het DNA van een bedrijfscultuur gericht op geluk met de grote G, Interviewer: Nele Jacobs
- Interview met An Kramer; Kan het even gewoon? Interviewer: Marlies Jellema
- Mijn piekmoment: Roger Engelberts, Interviewer: Jacky van de Goor
- Positive Design, Ontrafel: (her)ontdek je dagelijkse activiteiten als bron van plezier, Pieter Desmet