logo-professioneel-begeleiden logo-professioneel-begeleiden
Filters

Maak kennis met onze vakbladen - Download de gratis proefnummers!


Wilt u kennismaken met onze vakbladen? Onderstaande themanummers zijn als gratis proefnummer te downloaden!

Artificiële intelligentie (oktober 2020)

AI Hoe fijn zou het zijn als een computersysteem voor je bepaalt in welk vakgebied je met jouw kennis, vaardigheden en interesses moet gaan werken, dat het computersysteem ook kan bepalen bij welk bedrijf en in welke teamsamenstelling jij het beste past. Het computersysteem weet of er op dat moment ook vacatures zijn of op welk moment er vacatures komen. Als er voor jou een functie vrijkomt, dan krijg je een seintje hoe laat je je al dan niet online moet melden. Ieder half jaar bekijkt het computersysteem je output, met wie je contact hebt gehad en de feedback van collega’s, zodat je ieder half jaar een update krijgt van waar je je nog kan bijscholen en jaarlijks krijg je een update over je promotiekansen. Alles wat je doet wordt gemonitord: wat je eet in de bedrijfskantine, hoelang je tussen de middag een wandeling maakt, je hartslag, je bloeddruk. Hoelang je zit, staat of loopt, waar je je in ontwikkelt en waar je in je werk in uitblinkt. Het computersysteem bepaalt aan de hand van die gegevens je loopbaanpad. Dit zou een mogelijk scenario kunnen zijn in de toekomst. Moet je er nu om lachen of is je reactie: pffff het zal allemaal wel? Weet dat als je alle kennis en software naast elkaar legt dat het dan nu al mogelijk is. Je denkt misschien: totale schending van de privacy. Dat klopt, maar toch… Think about it. En welke rol hebben wij dan nog als loopbaanprofessionals? Misschien helpen wij dan wel om het computersysteem te leren welke skills er nodig zijn voor functies, welke loopbaanpaden er zijn, welke opleidingen er nodig zijn om upto- date te blijven. Onze loopbaankennis delen wij dan met een computersysteem dat dan kan bepalen wie, wat, waar, wanneer en hoe doet. Aangezien er gelukkig nog geen robots of AI-systemen zijn die artikelen schrijven voor LoopbaanVisie wil ik je via deze weg laten weten dat, als je een bijdrage wilt leveren aan LoopbaanVisie in het komende jaar, je van harte bent uitgenodigd. De thema’s zijn: Kleur (januarinummer) Regie (aprilnummer) Veerkracht (augustusnummer) Talent (oktobernummer) In dit themanummer weer een reeks aan informatieve en boeiende artikelen. Willem Peter de Ridder stelt dat iedere baan verandert door AI. Maurice Vermunt en Roel Verkeste laten zien hoe in de loopbaanpraktijk technologieën kennis kunnen destilleren uit datastromen. Muriël Serrurier Schepper laat ons inzien waarom elke loopbaanprofessional iets moet weten van AI. Maar ook niet AI-gerelateerde artikelen: een artikel van Hilde Bolt over de invloed van corona op ons en het tweede artikel van Sandra Doeze Jager-van Vliet in een reeks van drie over burn-out. Deze keer over burn-out en wendbaarheid. Veel leesplezier. Marlies van Venrooij Hoofdredacteur LoopbaanVisie hoofdredacteur@loopbaan-visie.nl   INHOUD ARTIFICIËLE INTELLIGENTIE Tijd om aan het stuur te gaan staan - Waarom moeten we iets van AI weten? Muriël Serrurier Schepper Elke baan verandert door kunstmatige intelligentie - Een optimistische kijk op werk en arbeidsmarkt Willem Peter de Ridder Artificiële intelligentie bij verzekeraar Achmea - Interview met Daan de Haas Inge Rechterschot PRAKTIJK Ontwikkeling van ‘selves - Hoe jongeren het algoritme van LinkedIn laten weten wie ze willen zijn Aletta Smits Diepgewortelde angst in coronatijd - Hoe ga je ermee om? Hilde Bolt Digitale assistenten voor professionals - Hoe LDC artificiële intelligentie inzet Roel Verkeste & Maurice Vermunt Cartoon Martin Reekers KENNIS & KUNDE Burn-out en wendbaarheid - De schijn van de tegenstelling Steven van der Minne & Sandra Doeze Jager-van Vliet De spraakassistent - Nieuw hulpmiddel voor de loopbaanadviseur Jack van Minden Artificiële intelligentie in HR Ton Sluiter OPINIE & DISCUSSIE Column - Is de loopbaanprofessional ‘fit for the future’? Geert-Jan Waasdorp Artificiële intelligentie - Een hippe parapluterm voorrecruitmentinnovatie? Martin Reekers Column - Google is god! Martin Reekers Column - De toekomst bestaat nog niet Els Ackerman

Gratis

Toekomst (december 2020)

Later als je groot bent   Terwijl we opgroeien, krijgen we vaak een verwijzing naar de toekomst waarin alles helder zal worden, we meer zouden mogen en zelf steeds vaker aan het stuur zitten. Zeker als het gaat om eigen ontwikkeling en leren. Terwijl ik dit schrijf, zitten we in de tweede lockdown en ziet het leven en vooral de toekomst er heel spannend en anders uit. De toekomst voorspellen, ook al willen we dat heel graag, blijkt lastig en we gebruiken enorm vaak het verleden als bron. Om er vervolgens achter te komen dat het er toch ook heel anders uit kan komen te zien.    Ik heb dan ook een grote bewondering voor mensen die innoveren en daarmee een hele grote stap vooruit nemen, waar de rest van de wereld dan weer jaren achter aan strompelt. Een van mijn helden daarbij is Sugata Mitra een Indische onderwijskundige die het internet zag als middel om veel mensen te laten leren. Ook voor diegenen die niet de beschikking hadden over leraren en scholen, maar wel beschikten over internet. Zijn schools in the cloud zijn wereldberoemd geworden. Kinderen lossen met behulp van internet met elkaar vraagstukken op zonder leraar. Wel met de aanmoediging van een aantal mensen die via beeldbellen zo nu en dan de klas inkomen. Ik heb veel moeten denken aan deze schools in the cloud; immers met al het afstandsonderwijs zijn we ook aan het zoeken naar wat nu de beste manier is om dit vorm te geven. Om aan te geven hoe ons denken zou moeten verschuiven, gebruikte Sugata Mitra een geweldige metafoor, waarbij de eerste auto’s (kijk de afbeeldingen op internet er maar eens op na) precies leken op een paardenkoets. We konden immers niet bedenken wat die motor meer aan mogelijkheden had. De zelfrijdende auto (die we natuurlijk nog niet volledig operationeel hebben) is ook weer een denkverschuiving of paradigmaverschuiving, waarbij de vraag of we daar dan wel in mogen zitten na een gezellig avondje weer een nieuwe toekomstige vraag is, waar we eerder nooit over na hoefden te denken.    Enerzijds heb je dus mensen die de veranderingen aan zien komen en soms heel ver vooruit zijn, zoals Sugata Mitra, en anderzijds is er de bijna onmogelijkheid om iets compleet opnieuw te ontwerpen. Omdat we het verleden meenemen in ons denken. Ook in dit nummer blijkt uit veel bijdragen dat we niet veel kunnen zeggen over de toekomst en wat we zouden moeten leren om futureproof te zijn. En toch ergens ben ik jaloers op de Sugata Mitra-kwaliteiten die al 30 jaar geleden op het idee kwam om online onderwijs aan te bieden. Hadden we toen maar geluisterd, dan waren we nu voorbereid geweest. Ik weet wat me te doen staat. Ik ga nu alvast luisteren naar iemand anders met een briljant over-de-top-idee. Want wie weet wat er gebeurt als ik later groot ben. Voor als je niet zo lang wilt wachten: in dit nummer vind je toekomstdenkers, adviezen, onderzoek en meer om zelf alvast mee aan de slag te gaan! Veel leesplezier!   Ria van Dinteren hoofdredactie, hoofdredacteur@tvoo.nl   INHOUD Praktijk Toekomstbestendig in 5 oefeningen, Interview met Mike Hoogveld, Katelijn Nijsmans & Ria van Dinteren  Later is al lang begonnen, Katelijn Nijsmans & Jan Arnoud Ruiter Gevangen in de vrijheid van de straat, Interview met Bram Doolaege, Jan Arnoud Ruiter & Katelijn Nijsmans  Windvaantjes in de storm, Hoe je turbulente tijden trotseert, Marianne Eussen Meer lef en innovatie zonder crisis, Egbert Edelbroek & Lennert Böhmer Alles begint met kunnen en willen leren, Petra Tijmstra & Espérance Blaauw   Theorie Column, Relaties: that is where the magic happens, Lideweij van der Sluis Safety first, Van risico naar veiligheid in een vernieuwde context, Anne Boon & Wouter Robijn Van comparatieve naar persoonlijke excellentie, In gesprek met Marianne van Woerkom, Jolanda Botke Werken en leren in tijden van corona, Onderzoeksresultaten, Cristel van de Ven De toekomst van organisatieontwikkeling, Inspiratie bieden door spel en speelsheid, Jaap Boonstra   Inspiratie Een leeromgeving voor 12.000 medewerkers, Betrekken van medewerkers in het proces van behoeftebepaling tot inrichting, Inge Pool & Manon van der Boom & Stephanie van Rossum Beter bestand tegen crisis, Tjebbe Verwest en Wouter Smit De toekomst is voorspelbaar, Ger Driesen Column, Niet-goed-geld-terug-garantie voor L&D? Sofie Willox

Gratis

De vreemdeling (december 2020)

Wie is de vreemdeling? Brigitta van Kanten slaat de Dikke van Dale erop na en leest onder andere ´buitenlander´, ´iemand die ergens niet bekend of niet thuis is´. De kernwoorden zijn ‘niet bekend’ en ‘niet thuis’. Op zich zijn dat waardevrije bepalingen, maar ze gaan vaak gepaard met een (voor)oordeel. Uit eigen ervaring weet ze wat het is om een vreemdeling te zijn en je niet thuis te voelen. Net als Babah Tarawally, illegal alien, deelt zij haar worsteling, levenslessen en wijsheden.   Wat is er nodig om je ergens thuis te voelen? Fenneke Wekker, die onlangs promoveerde op dit onderwerp, stelt dat het onmogelijk en niet nodig is dat iedereen zich 100% ergens thuis voelt. “Dat volledige thuisgevoel is iets dat alleen bestaat in de privécirkel. Om in een stad te kunnen samenleven tussen vreemden hoeven niet alle verschillen overbrugd te worden. Een minimale overeenkomst over veiligheid en wederzijds respect is voldoende.”Marjolein Nagel beschrijft haar pelgrimstocht en ervoer de waarde van je vreemdeling voelen en daardoor weer thuiskomen bij jezelf. En ook de waarde van de vreemdeling zijn in andermans leven en daardoor een spiegel zijn. Yvonne Burger stelt zelfs: “Ons vak vraagt dat de coach een vreemdeling blijft.” De filosoof Levinas gaat nog een stapje verder. Bij het vreemde zijn we geneigd om te verbinden, de afstand te overbruggen. Nee, zegt Levinas: ontvreemd de ander niet. Inhalig in verbinding treden is gewelddadig.  Misschien blijven we tot een bepaalde hoogte altijd vreemden voor elkaar en voor onszelf, concludeert Sijtze de Roos die de boeken van Camus en Daoud bestudeerde. “Het hele idee dat een mens zichzelf kan doorgronden en dat je je medemensen tot op behoorlijke hoogte kunt leren peilen, staat in beide romans op de tocht.”  De oplossing? “We moeten als burger leren omgaan met je oncomfortabel voelen en ook leren welkom te heten en te zijn als onze normen, waarden en leefstijl niet overeenkomen”, aldus Wekker. “In een ideale wereld leren mensen dat ze een stabiele basis hebben in zichzelf. Dan weet je dat je misschien buiten de vertrouwde omgeving niet de norm bent, maar dat je toch oké bent.” Dit beaamt Brigitta van Kanten. “Ik ben geen Surinaamse of Nederlandse, maar ik ben beiden en meer dan dat. Ik ben bewust mezelf en trots op wie ik ben.” De projectie ‘vreemdeling’ heeft op haar geen vat meer. Carla Knötschke treft deze essentie in haar grappige tekening van de vreemde eend… in ons zelf. Het ‘zelf’ krijgt gestalte in je houding tegenover de ander, lees ik meermaals in deze uitgave. Levinas heeft het over de kleine goedheid in het dagelijks leven van de een tegenover de ander. Je kunt die nooit organiseren, maar het gebeurt en passant. Ze is misschien een dwaze goedheid; ze wint nooit maar wordt ook nooit overwonnen, omdat ze altijd mogelijk blijft van de een ten opzichte van de ander. Een mooie gedachte om mee te nemen naar 2021. Janet Rienties Hoofdredacteur Tijdschrift voor Coaching janet@tvc.nl   INHOUD VREEMDELING BESCHOUWING Vreemden en vrienden, In gesprek met sociologe Fenneke Wekker, Ericka Kuyters Levinas: Ontvreemd de ander niet, Jikke de Ruiter & Veronica Waleson INSPIRATIE Vreemdeling of eigenheimer? Brigitta van Kanten In gesprek met Bob Neimeyer over transitie in tijden van crisis, Klaartje van Gasteren, Marnix Reijmerink & Jakob van Wielink IK-ANDER INTERVIEW In gesprek met Babah Tarawally: Illegal alien, Charlotte van den Wall Bake TEKENING Een vreemde eend in... ons zelf? Carla Knötschke INSPIRATIE De pelgrim als spiegel, Marjolein Nagel Dialoog: Vreedzaam wapen in de strijd tegen vervreemding, Michiel Soeters COLUMN De vreemdeling, Saskia Teppema ORGANISATIE ORGANISATIECOACHING Acht paradoxale opgaven, Michiel de Ronde ACHTERGROND Coachen op levensgeluk voor betere werkprestaties, Ad Bergsma & Ruut Veenhoven Meerperspectivisch leiderschap en interprofessionele teamontwikkeling, Wim Goossens & Jerôme van Dongen COLUMN Blijf een vreemdeling, Yvonne Burger MAATSCHAPPIJ UIT DE BOEKENKAST Vreemdeling in spiegelbeeld, Sijtze de Roos OPINIE De kwartiermaker en de coach, Jorinde Voskes BOEKRECENSIE Taal van transitie, Francine ten Hoedt

Gratis

Dier-Baar (december 2020)

Vanaf het eerste moment dat we de keuze maakten om een magazine te maken over dieren was er bij de redactievergadering een persoonlijke, energieke en verbonden sfeer. Nu is het in de redactie nooit erg rustig, de redactie bestaat uit krachtige en professionele redactieleden die zichzelf goed neer kunnen zetten. Maar rondom dit thema merkten we een andere dynamiek. Het spreken over ‘onze’ huisdieren leidde ons naar aspecten van het leven die ergens over gaan. Over sterven, over geluk, over je staande houden, over depressie, over verbinden en het leven.   Ik dacht regelmatig aan de vele vrienden die in deze coronatijd besloten dat het nu wel tijd was voor een huisdier. En persoonlijker, aan mijn jongste zoon. Bij zowel de zwangerschap als bij zijn geboorte speelden thema’s als verlies, levenskracht en samenzijn. We verloren twee kinderen van de drieling die hij was. Nu hij tien jaar is, zie ik hem nog steeds soms met zijn ziel onder de arm ronddwalen, op zoek naar verbinding en hongerend naar intimiteit. Hij zoekt, verlangt en duwt tegelijk mensen van zich af. Hoe anders is dat bij zijn twee cavia’s. Twee snoezige baby cavia’s kwamen een paar jaar geleden bij ons in huis. Met enige tegensputteren van mij en mijn man namen we de beestjes op in ons gezin en werden ze onderdeel van ons bestaan. Elke dag worden ze door zoonlief warm verzorgd, geen onvertogen woord over die dagelijkse zorg. Maar ook ikzelf zoek elke dag wat groenvoer voor ze. Ergens in het park, onderweg, uit de tuin: wat zevenblad, paardenbloem, smalle weegbree of gras. Toen ze nog heel klein waren liep mijn zoon met een draagdoek met een cavia erin door de wijk, zoals ik in zijn babytijd maanden met hem rondgelopen heb. Nu zit hij lange tijd met ze op de bank, op de vloer, ergens in huis. De verbinding tussen zijn leven en deze cavia’s voelt als belangrijk, helend en tegelijk als metafoor voor het accepteren van het leven.   In dit magazine lees je diverse bijdragen over dieren, zoals coaching met behulp van dieren. Met paarden zoals Anette Dielmann inspirerend beschrijft. Daphne Kaffka schrijft ook over paarden en voegt er een breder onderzoek aan toe over werken met dieren. Het artikel van Esther Cohen gaat over het leven, in al zijn facetten en hoe hond en paard van betekenis waren als dragers van de levensthema’s. Marius Gosschalk neemt ons mee in de wereld van totemdieren, verhalen over dieren die raken en in beweging zetten. Daar reageert Joost Levy op, geheel op eigen wijze en leidt ons naar de mogelijkheid om het TA concept impasse hieraan te koppelen. Vanwege onze persoonlijke betrokkenheid besloot ik ieder redactielid te vragen om een korte bijdrage. Bij deze stukjes die ons team in alle verscheidenheid, kleur en intentie vangen voelde ik me geraakt en ongelofelijk blij om met elkaar samen te werken. Tenslotte schreef Frouk Willering een artikel over haar onderzoek naar strooks en feedback. Een helder, zorgvuldig uitgewerkt artikel over ons omgaan met wat we van anderen horen en hoe onze patronen daarin meespelen.   Dit themanummer over dieren is een dier-baar nummer. Het gaat om dierbaarheid voor  ons eigen leven, de ander als dierbaar zien, de wereld als een dragende, dankbare plaats waar mens en dier verbonden zijn. Soms tegen wil en dank maar even vaak als spiegel en in onvoorwaardelijke aanwezigheid.   Beatrijs Dijkman Hoofdredacteur   INHOUD   Editorial, Beatrijs Dijkman  TA-nieuws Dier-baar redactieleden, Redactieleden   Thema Hond en Paard noemen, Esther Cohen Coachen zonder woorden, Daphne Kaffka De helende werking van krachtdieren in Storytelling, Marius Gosschalk Een TA reflectie op ‘De helende werking van krachtdieren in Storytelling’, Joost Levy Scriptwerk met paardenbegeleiding - veerkracht versterken in het hier en nu, Anette Dielmann   Gedicht What do you want to change today? Jantine Dijkstra   CTA-case Constructief omgaan met feedback is mogelijk, Frouk Willering

Gratis

Leiderschap in tijden van corona (december 2020)

Ongetwijfeld zal 2020 de geschiedenisboeken ingaan als het jaar waarin het coronavirus de wereld in zijn greep hield. Het virus raakte niet alleen de gezondheid, maar zo goed als alle sectoren van de samenleving. Ook het onderwijs. Voor de zomervakantie gingen de scholen zelfs voor een langere periode dicht en werd het onderwijs digitaal aangeboden. In dit nummer van DNM is de Focus geheel gewijd aan corona en het onderwijs. Onze redacteuren Pieter Leenheer en Gerritjan van Luin hebben er samen met een aantal bestuurders, schoolleiders, leraren en adviseurs een extra dikke, en vooral boeiende, Focus over gemaakt.   Vanwege de omvang van de Focus hebben we het Magazine moeten inkorten. Over Focus en Magazine gesproken: na zeven jaargangen krijgt DNM in 2021 een nieuwe vorm, waarin het onderscheid tussen het  Magazine-deel en het Focus-deel wordt losgelaten. Daarvoor in de plaats krijgt het blad elk kwartaal een thema van een wat beperkter omvang en meer nog dan voorheen worden deze thema’s verbonden aan onderwijs en leiderschap. Daarnaast blijven de artikelen uit het veld en de wetenschap.   Overigens ondergaat ook de redactie de nodige wijzigingen. We prijzen ons zeer gelukkig dat we in 2021 met een vernieuwde en uitgebreide redactie aan het werk gaan met ons vakblad. Margriet van der Sluis en Sietske Hendriks zijn eerder dit jaar al toegetreden tot de redactie en in 2021 sluiten Tanja de Ruiter, Jeroen Onstenk en Jitske Brinkman aan. Met deze redactie van tien hebben we een team waarin wetenschap en praktijk beide goed vertegenwoordigd zijn.   Onze hoofdredacteur, Arie Olthof, zal met ingang van de nieuwe jaargang terugtreden en als adviseur verbonden blijven aan de redactie. Arie heeft zich zeven jaar ingespannen om ons vakblad een plaats te geven in het onderwijsveld en met succes. De redactieleden willen hem daarvoor hartelijk danken en zijn blij dat hij met al zijn ervaring als adviseur in beeld blijft. Twee vaste medewerkers zien wij in 2021 niet terug. Hans van Dijck heeft voor dit nummer zijn laatste bijdrage geschreven in zijn mooie rubriek “Hoe zit het met uw …” waarin hij vanuit een vaak onverwacht perspectief aandacht gaf aan een bijzonder onderwerp aan de hand van een boek. In dit nummer gaat het over Introvertie. Edith Hooge heeft jarenlang, samen met Sietske Waslander, de rubriek “Beleid en Bestuur” verzorgd, maar moet daar wegens drukke werkzaamheden mee stoppen. Langs deze weg bedankt de redactie Hans en Edith voor hun mooie en uitdagende bijdragen aan ons vakblad.   Wij wensen iedereen die dagelijks werkt aan goed en mooi onderwijs fijne feestdagen, een welverdiende vakantie en een hoopvol 2021.   De Redactie   Inhoud   MAGAZINE   Vier uitdagingen ter verbetering van het vertrouwen in schooladviezen, Anneke Timmermans, Marleen Brans, Anja Kroesbergen en Ruth van Ringelesteijn Docenten gezocht voor Sterk Techniekonderwijs, Eva Voncken, José Mulder e.a. Rubrieken Bestuur Beleid Beschouwing Hoe zit het met uw  Onderwijs over de grenzen Boeken   FOCUS OP   Inleiding Pieter Leenheer De grote lijnen Leiderschap in tijden van corona, Pieter Leenheer en Gerritjan van Luin Kink in de kabel of kans? Covid-19 en onderwijs, Frans Schouwenburg en Laura Westerveld Corona: een katalysator voor professionalisering op de werkvloer? Rudi Schollaert Houtje-touwtje of innovatieonderzoek? Het mbo na de coronatsunami, John Schobben Ervaringen Alles is anders, Jeanette Oostijen Meebewegen zonder om te waaien. Koersen op je waarden in onzekere tijden, Tanja de Ruijter Crisis gebruiken om organisatie te verbeteren, Judit Weekenborg Hoe loods ik mijn school door corona? Tom Navis 100 dwaze dagen Dagboek van een adviseur in coronatijd, John Schobben Wat corona mij heeft geleerd? Dat we zo druk zijn met onszelf! Anne Jan van den Dool Professionaliteit Hoe een crisis je ook kan helpen steviger te staan, Gerritjan van Luin en Manon Ruijters “Je moet in staat zijn na te denken wat je eigenlijk met je onderwijs wilt” Pieter Leenheer Die hele coronaperiode kwam voor ons uit de lucht vallen” Pieter Leenheer Nabeschouwing Corona als doorbraak, Hartger Wassink

Gratis

Positieve technologie (november 2020)

Technologie is diep geïntegreerd in ons bestaan. Denk bijvoorbeeld aan Google Maps. Slechts vijftien jaar geleden geïntroduceerd, en nu al is het moeilijk om ons een leven voor te stellen zonder het gemak van real-time navigatie. Maar de technologie van het navigeren reikt nog veel verder terug. Denk aan een landkaart, een kompas of een sextant. De mensheid leeft al sinds de oudheid in een symbiotische relatie met de technologie die ze ontwikkelt. Onze technologie representeert en beïnvloedt onze waarden en heeft een centrale rol in ons dagelijks leven.   INHOUD "POSITIEVE TECHNOLOGIE"   WETENSCHAP Ockhamvraag: Gelukkiger met knuffels? Hein Zegers Warme Technologie, Wijnand IJsselsteijn, Ans Tummers-Heemels & Rens Brankaert Een levensloopbenadering, Marianne Simons, Jennifer Reijnders, Mayke Janssens, Sanne Peeters, Johan Lataster & Nele Jacobs Compassievolle technologie voor de geestelijke gezondheidszorg, Geke Ludden & Matthijs Noordzij Robotjes op vier poten, Marie-Jose Enders-Slegers & Magdaleen Hooge PRAKTIJK De negatieve kanten van technologie, Jacqueline Boerefijn Het kwikzilverachtige design thinking, Guido Stompff De rol van het makerscollectief in de zorg, Lieven De Couvreur Ontwerponderzoek doen met niet-mensen, Elisa Giaccardi Een kroonluchter als wandeling door het bos, Pieter Desmet

Gratis

EXAMENS (november 2020)

Creativiteit in het toetsvraagontwikkelproces Het jaar 2020 loopt ten einde. Voor u ligt het laatste nummer van de zeventiende jaargang. 2020 zal de geschiedenis ingaan als een bijzonder jaar, ook op het gebied van toetsing. Door Covid-19 werden dit jaar de centrale eindexamens voor het voortgezet onderwijs geschrapt. De schoolexamens werden leidend voor het al of niet behalen van het diploma. Een waardering voor de schoolexamens ondanks dat er vele schoolexamens de kwaliteitstoets nog niet kunnen doorstaan. Het onderwijs veranderde. Innovaties werden sneller doorgevoerd dan men mocht verwachten. In de komende jaren mogen we vast nog meer innovaties verwachten, ook op het gebied van (online) toetsing. Deze laatste aflevering van jaargang 2020 is ook het laatste nummer waaraan de hoofdredacteur en de eindredacteur van EXAMENS meewerken. Desirée Joosten-ten Brinke moet haar hoofdredacteurschap beëindigen vanwege haar drukke werkzaamheden. Onlangs is zij hoogleraar geworden bij de Open Universiteit en dat brengt extra activiteiten met zich mee. Ad de Jongh had al bij de acceptatie van zijn eindredacteurschap aangegeven dat voor vier jaar te willen doen. Het zijn er zes geworden. De veranderingen in werkwijze ten gevolge van Covid-19 hebben hem doen besluiten met ingang van jaargang 2021 zijn werkzaamheden voor EXAMENS te beëindigen. In deze aflevering weer vier artikelen en de vaste rubrieken. Het eerste artikel is van Silvester Draaijer en gaat over de creativiteit in het toetsontwikkelproces. Het artikel sluit mooi aan bij al die innovaties die momenteel plaatsvinden. Het tweede artikel is van Marieke van Onna, Anton Béguin, Remco Feskens en Paul van der Molen en gaat over de schooleffecten op het Schoolexamen (SE) en het Centrale Examen (CE) in het voortgezet onderwijs. Actueel zeker in deze tijden. Het derde artikel is van Ton Lamers, onze vaste auteur voor de rubriek ‘Terecht of niet’. In dit artikel houdt hij een pleidooi voor aan andere procesroute in het geval een student niet akkoord gaat met een besluit van de examencommissie. Het laatste artikel is van Annie Kempers-Warmerdam en Wijnand Prins en gaat over het valideren van beroepsoverstijgende competenties. Dit artikel is er één in de reeks over EVC (Erkennen van eerder en elders Verworven Competenties). En dan natuurlijk weer de vaste rubrieken: ‘Terecht of niet’, de ‘Column’, ‘Uit de praktijk’. ‘Klopt dit wel’ en het ‘Interview’.  De redactie wenst u veel leesplezier met dit nummer. Ad de Jongh addejongh@home.nl   INHOUD   Creativiteit in het toetsvraagontwikkelproces Silvester Draaijer Schooleffecten op SE en CE . Marieke van Onna, Anton Béguin, Remco Feskens, Paul van der Molen Student versus examencommissie, is het geldende procesrecht wel effectie Ton Lamers Valideren van beroepsoverstijgende competenties: wenselijke ontwikkeling bij een snel veranderende arbeidsmarkt Annie Kempers-Warmerdam en Wijnand Prins Uit de praktijk – Online Proctoring. Gamechanger of utopie? Loes van der Linden In gesprek met examenfunctionarissen: Cees Glas Desirée Joosten-ten Brinke en Harry Molkenboer Rubrieken Redactioneel  Terecht of niet....?  Gastcolumn Klopt dit wel Gezien en gelezen Literatuur en Agenda

Gratis

Verloren (november 2020)

Inhoudsopgave   Verlorenheid omdenken, Guido Smeding Fragmentatie en verbinding, Riet Fiddelaers-Jaspers Rouwen kinderen en jongeren hetzelfde als volwassenen? Mariken Spuij Het beste medicijn is de medemens, Kasper Bormans Pionier Sabina Spielrein, Fenneke Woertman Jezelf verliezen, je zelf vinden, Myriam Hellings Steun bij verlieservaringen bij borstkanker, Trenke Riksten-Unsworth (Her)ontdekken van je roeping door secure bases bij verlies, Jakob van Wielink & Leo Wilhelm Onderweg naar een veilige thuishaven, John Stolvoort Verloren als je je werk hebt verloren, Angela Koolmees Verbinden met verloren vrijgezellen, Mirella Brok

Gratis

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte!

Op weg naar ruimte en vrijheid

Crisis als aanleiding om inzicht te vergroten in (je) identiteitswerk

Datum:
Locatie:

Download gratis deze white paper