One size fits all
Verleden tijd in arbeidsrelaties
Getting into the mindset of professionals: Psychological contracts of professionals in modern organizations. Promotie mevrouw Rosalie van Stormbroek. 12 oktober 2012. Nyenrode Business Universiteit, Breukelen.
De mindset van professionals is een belangrijke motor van hun arbeidskracht. Dat constateert Rosalie van Stormbroek in haar romotieonderzoek aan de Nyenrode Business Universiteit. Professionals navigeren op de arbeidsmarkt vanuit hun eigen denkkader in hun zoektocht naar werk. Gewenste arbeidscontracten zijn op hún maat gemaakt. Voor one size fits all is onder professionals steeds minder ruimte. One size fits one is de nieuwe norm in professionele arbeidsrelaties. Het proefschrift van Rosalie van Stormbroek is daarmee een pleidooi voor gedifferentieerd personeelsbeleid op weg naar de iDeal.
Van Stormbroek onderzocht het psychologisch contract van professionals vanuit werknemers én werkgevers perspectief. In haar studie kwamen vier belangrijke onderwerpen aan de orde: (1) sociale netwerken van professionals en de invloed daarvan op identificatie met het werk, prestaties en tevredenheid, (2) de kwaliteit van arbeid (‘quality of work life’) van professionals, (3) werkwaarden van professionals en verschillen in werkwaarden op basis van leeftijd, geslacht en type dienstverband en (4) het werkgever perspectief op het managen van professionals. Bestaand onderzoek toont aan dat sociale relaties de invulling van het psychologisch contract beïnvloeden. Daarom onderzocht Van Stormbroek hoe deze sociale relaties van professionals gekenmerkt worden. De resultaten tonen aan dat sociale netwerken van professionals – en dan met name de adviesnetwerken – voornamelijk bestaan uit contacten binnen de eigen werkkring. De toegevoegde waarde van uitgebreide en brede netwerken blijkt niet significant te zijn. Professionals met een divers en uitgebreid netwerk presteren niet beter dan professionals waarvan het netwerk ‘slechts’ bestaat uit collega’s van de eigen organisatie.
Inzicht in werkwaarden is voor werkgevers ssentieel bij het aantrekken en behouden van professionals. Werkwaarden geven zicht op de motor van arbeidskracht en dragen bij
aan de productiviteit en kwaliteit van arbeid. Een gewenste werkomgeving zou in de ogen van professionals in de volgende behoeftes moeten voorzien: een managementsysteem op basis van gelijkheid en mogelijkheden tot zelfsturing en groei. Verder zal de werkomgeving gekenmerkt moeten worden door een positieve werksfeer, open communicatie, transparantie en eerlijkheid. Van
Stormbroek onderzocht ook in welke mate professionals dezelfde werkwaarden.
Ruimte maakt 45-plussers ondernemender
zodat ze langer doorwerken
De creatie van Ruimte met Stijl: De ontwikkeling van intrapreneurship als een loopbaanperspectief voor senior professionals. Promotie de heer Gert van Brussel. 31 augustus 2012. Open Universiteit, Heerlen.
Alleen als 45-plus werknemers de ruimte krijgen, worden ze ondernemender zodat ze langer gezond en gemotiveerd doorwerken. Bij ruimte moet gedacht worden aan bijvoorbeeld sociale ruimte of Ruimte maakt 45-plussers ondernemender ontwikkelingsruimte. Sociale ruimte biedt de mogelijkheid om met collega’s en anderen binnen en buiten het bedrijf te interacteren. Ontwikkelingsruimte geeft de kans om te leren en te ontwikkelen. Dat is de conclusie van het promotieonderzoek van Gert van Brussel.
Doel van het promotieonderzoek was uit te zoeken wat de belangrijkste voorwaarde is om met name senior professionals in nonprofit organisaties ondernemender te maken. Conclusie is dat zonder voldoende ruimte ondernemerschap niet mogelijk is. Van Brussel vond tien dimensies van het ruimteconcept, zoals sociale ruimte en ontwikkelingsruimte, maar ook financiële en facilitaire ruimte, fysieke ruimte en experimenteerruimte. Langer gezond en gemotiveerd doorwerken vormt een grote uitdaging voor werkgevers en hun werknemers. Intrapreneurship blijkt een interessante strategie, om werknemers langer gezond en gemotiveerd aan het werk te houden. Met intrapreneurship wordt intern ondernemerschap bedoeld: intrapreneurs zijn werknemers die zich ondernemend gedragen binnen de grenzen van het bedrijf waar ze in dienst zijn.
Het onderzoek is uitgevoerd in non-profit organisaties in de sectoren zorg en welzijn, en onderwijs. Juist daar wordt spanning ervaren rond marktoriëntatie, ondernemerschap en handhaving van professionele kwaliteit. Gert van Brussel, zelf actief als ondernemend loopbaanadviseur, heeft zijn promotieonderzoek verricht in een gevorderde fase van zijn eigen loopbaan en had daarmee ook een sterk persoonlijk motief voor zijn onderzoeksproject.
Op basis van zijn bevindingen heeft Van Brussel drie stappenplannen ontworpen voor de systematische ontwikkeling van intrapreneurship als loopbaanperspectief: voor de professional zelf, voor managers en een voor de HR-specialist. Verder schetst hij een methode voor een gestructureerde dialoog tussen manager en medewerker over de invulling van de ruimteconditie, gebaseerd op deze tien ruimtedimensies. Op het terrein van de loopbaanontwikkeling heeft Van Brussel vier verschillende loopbaanstijlen geïdentificeerd: Shaping, een zelfsturende stijl met een sterke toekomstfocus; Surveying, zelfsturing wordt gecombineerd met een open oriëntatie op de toekomst; Opportunity taking, gericht op omgevingsmogelijkheden en een sterke focus op de toekomst; en Floating, een mix van omgevings- en een open toekomstgerichtheid. Intrapreneurs ontwikkelen dus op verschillende wijzen hun ondernemend loopbaanperspectief.
Nieuw is het theoretisch DICP-model (Development of Intrapreneurship as a Career Perspective), dat op basis van de bevindingen is geconstrueerd. Dit is het resultaat van een methodisch innovatieve, multidisciplinaire studie. Dit model levert een bijdrage aan zowel ondernemersstudies als loopbaantheorie. Terwijl beide disciplines tot dusver weinig met elkaar hadden, worden in dit integraal theoretisch model de twee concepten ‘ruimte’ en ‘loopbaanstijlen’ gecombineerd.