Met het verschijnen van deze De Nieuwe Meso is het nieuwe schooljaar voor het primair en voortgezet onderwijs weer begonnen en wordt ook in het mbo de draad weer opgepakt. In de redactionele bijdrage in het vorige nummer hebben we al aandacht besteed aan deze bijzondere tijden en de (nieuwe) ervaringen die we opdoen in het onderwijs. In het decembernummer is het Focusdeel geheel gewijd aan de betekenis van de ervaringen die we in deze bijzondere periode opdoen in het onderwijs.
In het magazinedeel van dit nummer vinden we allereerst twee bijdragen waarin aandacht wordt gevraagd voor het werken met en in teams. Ben van der Hilst gaat uitdagend in op de vraag hoe het werken met teams de kwaliteit van de onderwijsorganisatie kan versterken. Volgens Van der Hilst zijn scholen te typeren als ‘sturingszwakke’ organisaties, wat verklaart dat acties die verbeteringen beogen moeizaam verlopen en niet of maar matig tot kwaliteitsverbetering leiden. In haar bijdrage belicht Mieke Koeslag-Kreunen drie inzichten uit haar onderzoek voor het werken in teams. Achtereenvolgens gaat ze in op teamleren als de sleutel voor onderwijsontwikkeling, een gedeelde taakontwikkeling als voorwaarde voor teamleren en de betekenis van collectief leiderschap.
Inge Geurts verkent in haar bijdrage het leidinggeven aan differentiatie naar aanleiding van de ontwikkelingen op haar school in Velp. Ook daar bleek het realiseren van differentiatie in de klas een moeizaam proces met aanvankelijk weinig resultaat.
Peter Leisink en Eva Knies gaan in op de beleidsontwikkeling en implementatie van strategisch personeelsbeleid en de cruciale koppeling van de professionele ontwikkeling van leraren en schoolleiders aan onderwijsontwikkeling. Zij doen dit aan de hand van de resultaten van in 2019 uitgevoerd onderzoek onder schoolbesturen in het voortgezet onderwijs en in vervolg op een eerdere bijdrage in De Nieuwe Meso in 2017.
In de laatste bijdrage neemt Ruth Harmsen ons mee in haar promotieonderzoek naar stress onder beginnende docenten, dat zij onlangs heeft afgerond. Vier jaar lang heeft zij van meer dan 500 beginnende docenten uit het hele land via vragenlijsten, observaties en diepte-interviews stresservaringen bijgehouden en in kaart gebracht en daarbij vooral ook gekeken naar factoren die van invloed zijn op meer of minder stress bij beginnende docenten.
De Focus is ditmaal geheel gewijd aan privaat en publiek onderwijs. De afgelopen jaren hebben we de belangstelling voor privaat onderwijs zien groeien. Bijzondere onderwijsconcepten, extra steun voor zoonlief of een herkansing na een mislukte schoolloopbaan in het reguliere onderwijs hebben voor een gestage groei van het private onderwijs gezorgd. In de Focus wordt aan de hand van interviews met betrokkenen uit het primair, voortgezet en middelbaar beroepsonderwijs en enkele beschouwende artikelen de relatie tussen het privaat en publiek onderwijs nader verkend. Hierbij komen ook toekomstige ontwikkelingen aan bod.
De Redactie
Inhoud
MAGAZINE
Teamgericht organiseren in het onderwijs
Ben van der Hilst
Effectief teamwerk voor onderwijsontwikkeling
Mieke Koeslag-Kreunen
Leidinggeven aan leren differentiëren
Inge Geurts
Strategisch personeelsbeleid: belangrijke maar lastige opdracht
Peter Leisink en Eva Knies
Beginnende docenten en stress
Ruth Harmsen
Rubrieken
Bestuur Beleid Beschouwing
Hoe zit het met uw
Onderwijs over de grenzen
Boeken
FOCUS OP
Inleiding; Publiek en privaat onderwijs
Wouter Jacobs en Jolanda Botke
Publiek en privaat onderwijs in het po, vo, mbo en hbo
Renée van Schoonhoven
Column: Ruim baan voor het privaat onderwijs
Frank Studulski
Leven lang ontwikkelen vraagt eigen regie en samenwerking
Ria van ’t Klooster
Publiek-private samenwerking in het hbo is zelden een goed plan
Jolanda Botke
De vele betekenissen van publiek en privaat in het middelbaar beroepsonderwijs
Anneke Westerhuis
Column: Een geluid vanuit de eigen vrije praktijk
Thom Wildeboer
Samen op weg om een leven lang ontwikkelen makkelijker te maken
Tijs Pijls
Epiloog
Wouter Jacobs en Jolanda Botke