INHOUD THEMA ‘RUIMTE’ (JUNI 2019)
- Ruimte voor nieuwsgierigheid, Evert Pruis & Jan Arnoud Ruiter
- Leren van de ruimte, In gesprek met ESA-directeur Franco Ongaro, Jan Arnoud Ruiter & Ria van Dinteren
- Ruimte volgens Bernie Glassman, Stef Lauwers
- Kijk eens over je eigen grenzen, Liesbeth Halbertsma & Jolanda van der Veen
- Eigen regie, daar zorg je samen voor, Jessica van Wingerden & Janneke Schenning
- Muzisch werken geeft ruimte, Stannie Driessen & Bart van Rosmalen
- Ruimte voor professionaliteit, Manon Ruijters & Frank Verborg
ONDERZOEK
- Het spel kan beginnen!, Timon Blok
- Haal meer uit je training, Karin de Galan & Peter Baggen
- Wil de echte morele leider opstaan?, Omar N. Solinger
- Ontwikkelruimte voor teams, Karin Derksen
- Omgaan met tegenstrijdigheden, Martijn Jansen
INSPIRATIE
- Hrd-tool, François Walgering
- De cognitieve belastingtheorie, Katrin Naert
- Trendcatcher column, Ger Driesen
- Belemmerende gewoontes, doe er iets aan!, Herman Bosman & Alex van Gool
Ruimte maken
Als ik het woord ruimte zie, denk ik meestal aan fysieke ruimte en wat die voor effect heeft op je werkplezier. In de jaren ‘00 werkte ik in een van de mooiste gebouwen van de provincie Utrecht: Huize Voordaan. Een oud landhuis met een rijke geschiedenis. Het was ooit het buitenverblijf van een rijke familie, een kindertehuis en het Huis van Sinterklaas. Dus ook bij Dieuwertje Blok in het Sinterklaasjournaal kwam het gebouw regelmatig voorbij.
Toen ik er kwam werken, stond het nog in de steigers. Er moest nog het nodige verbouwd en ingericht worden, maar het was prachtig. Het consultancybureau waar ik werkte, ontving klanten in het pand, hield er feesten en het hele pand stond in het teken van leren en ontwikkelen. En dat begon al bij binnenkomst. Klanten startten het gesprek steevast met de woorden: “Wat een gave omgeving!” En als ze dan met koffie in de hand achter de flipperkast mochten, was iedereen verliefd op het pand en op het bedrijf, net als ik.
Dat er voor leren meer nodig is dan fysieke ruimte, ontdekte ik toen ik aan een nieuwe studie begon. Dat vroeg een geheel andere ruimte van me: ruimte thuis, een studeerkamer, een oppas voor de kinderen en ruimte van werk en leidinggevende, om zo nu en dan eens letterlijk ruimte te kunnen pakken voor mezelf, zodat ik fit bleef voor de studie. Die ruimte vond ik dan weer niet in het landhuis, maar op een andere werkplek.
Voor dit nummer zijn we niet alleen op zoek gegaan naar fysieke en leerruimte, maar kwamen we ook in aanraking met leren van de ‘echte’ ruimte, de ‘ruimte’ van muzische vorming, ruimte om geen muren te hebben. En om collega Ans Grotendorst maar aan te halen: ruimte om te leren van het werk. En meer. Toen we startten met dit thema dachten we dat het lastig zou zijn om ruimte in verbinding te brengen met leren. Wat wij van dit nummer hebben geleerd, is dat ruimte alles te maken heeft met leren, maar dat dit wel verschillende verschijningsvormen kent.
Die andere verschijningsvorm hebben we direct toegepast op dit nummer. Vanaf nu geen promoties meer en onze rubriek wetenschap is veranderd in onderzoek. Immers, ook praktijkonderzoek of onderzoek in de organisatie zelf kan waarde hebben om te delen via TvOO – en dat is wat we gaan doen. Mocht het zo zijn dat er interessant onderzoek is gedaan dat past bij het thema, dan vind je dit terug in het themakatern. En, om nog even terug te komen op die fysieke ruimte, het helpt wel om op een mooie plek te werken waar je vakgenoten kunt ontmoeten. Al zijn die met alle flex- en nomad-werkplekken inmiddels schaars geworden. Gelukkig is er dankzij de ruimtevaart gps en vinden we elkaar toch nog! Ria van Dinteren hoofdredactie, hoofdredacteur@tvoo.nl