INHOUD THEMA ‘SOLIDARITEIT’ (juni 2006)
- Bijblijven
- Column redactioneel Ans Tros: de keuze tussen maakbaarheid of echte ontmoetingen, Ans Tros
- Harry Kunneman over solidariteit en uitsluiting, Ton Verheijen
- Overdenking, Yoyo Olivier
- Paardenfluisteraar: Stilstaan bij bewegen, Margot Groot
- Teamcoaching: Teamcoaching in de klas, Roy de Brabander
- Issue: De koppen bij elkaar: Vóór stroomlijning, tegen wildgroei, Margriet Rutgers
- Conflictcoaching: Die ellendeling in je kop! Coachen met het sociaal panorama model, Lucas Derks
- Manager als coach: Coaching in ontwikkeling bij OCW, Alex Engel
- Onderwijs: Coaching en Integraal Personeelsbeleid, Martie Slooter
- Ik zet in: Transactionele analyse en coaching; Focus op egopositie, Marij Peeters
- Hamer: provoceren?, Fer van den Boomen, Marcel Hoonhout en Rinus Merkies
- Spanning en twijfel als bron voor coaching, Erik de Haan
- En nu: Een lek in het systeem
- Werk in uitvoering: Zo maar een coach…Jannie Lammers
- Proeverij: Introductietraining NLP
- Geproefd: Coachingsvaardigheden, Tamara Peers
- Non-dualis tisch coachen: Ontmaskering van het denken (deel 2), Arthur Kruisman
- Anders bekeken: Eenzaamheid, Jeanette Rijks
- Lezerscollumn: Boren of gaten?, Catharine Köhler
- Wetenschappelijk bewijs voor de waarde van training en persoonlijke ontwikkeling, Ronald Visser en Lidewey van der Sluis
- Reintegratie: Grote afstand tot arbeid; Maakt coaching een kans, Ilse Engwirda en Annelies Hoogcarspel
- Forum
Belgisch wegennet of kampvuren?
In april vond de eerste redactievergadering in de nieuwe samenstelling plaats. Van wennen bleek geen sprake: we waren direct op elkaar ingespeeld! Ideeën vlogen over tafel. Zo ook over het werken met thema’s.
Ofschoon coaches eigen, hebben we geen moment getwijfeld en de koe bij de horens gevat. Voor jullie ligt het eerste themanummer van het NTvC. Over onderwijs, op veler verzoek! We hebben geprobeerd het thema subtiel te verweven in de bestaande rubrieken. Immers ook in het onderwijs werkt men in teams, blazen nieuwe managers wel eens te hoog van de toren en ervaren teamleiders soms een lek in hun energiehuishouding. Vergt het coachen in deze branche een speciale aanpak of is deze vergelijkbaar met de begeleiding in andere organisaties? Lees deze uitgave en trek je conclusie: is het coachen in het onderwijs een kolfje naar je hand of vergen werkzaamheden in deze tak eerst nog extra onderwijs?
We zijn benieuwd of jullie brood zien in deze nieuwe aanpak! We hebben vast een voorschot op jullie reactie genomen en bereiden de volgende themanummers voor over generatiemanagement en de zakelijke kanten van het coachen!
Natuurlijk volgen wij de nieuwe ontwikkelingen in coachingsland met argusogen. Zo ook de verkenning van de mogelijkheden een overkoepeldende federatie voor organisaties op gebied van coaching en begeleidingskunde op poten te zetten. In onze rubriek Issue treffen jullie een verslag van een eerste inventarisatie. De betrokken organisaties lijken positief gestemd, maar wat betekent een dergelijke federatie voor de coach zelf? Heeft de oprichting van zo’n bondgenootschap positieve gevolgen op je dagelijkse werk als coach, of levert dit alleen voordelen op organisatieniveau? In hoeverre blijft de eigen identiteit van de verschillende clubs behouden? We leggen een link naar het betoog van Harry Kunneman met de mooie metafoor: kampvuurtjes en lantaarnpalen. Leidt deze federatie tot een Belgisch wegennet waar ruim 90% van de rijkswegen is verlicht of biedt deze juist gelegenheid tot interdisciplinaire verkenningstochten en nieuwe ontwikkelingen bij kampvuurtjes?
We zijn benieuwd of jullie, coaches uit het werkveld, zitten te wachten op zo’n samenwerkingsverband. Deel je mening met ons en je collega’s en lees hierover meer in het Forum van onze volgende uitgave! Uiteraard informeren we jullie over nieuwe ontwikkelingen op dit vlak.