Je bent al jaren teamcoach bij een grote instelling in de gezondheidszorg. Een van de managers vraagt je of je een traject wilt doen bij een team van een bevriende manager die bij een hogeschool werkt. Bij de intake blijkt dat het gaat om een vakgroep waar nogal wat onvrede heerst. Er wordt geroddeld, er zijn talloze grote en kleine conflicten, het ziekteverzuim is torenhoog en dat belast de overige docenten weer. Er heerst een duidelijke wij-zij-houding naar het management toe. Als je met de vakgroepmanager en de hrm’er praat, blijkt dat die een duidelijke mening hebben over de docenten van de vakgroep: het is een stel luie, ontevreden, initiatiefloze klagers, die geen mogelijkheid onbenut laten om ergens onderuit te komen. Ze hebben al van alles geprobeerd: nieuwe materialen, jonge en enthousiaste docenten invliegen, meer inspraak regelen, maar niets werkt. Eigenlijk willen ze het liefst iedereen ontslaan en met allemaal nieuwe mensen beginnen. Nu hoorden ze dat jij zo’n goede coach bent en dachten dat jij de zaak wel vlot zou kunnen trekken. Je hebt nog nooit zo’n coaching gedaan. Dit lijkt eerder conflictcoaching dan teamcoaching. Hoe pak je het aan?