- Classical School – Jacobien Geuze
- Redecision school – Janet Lee O’Connor
- Cathexis School – Beatrijs Dijkman
- Integrative School – Amaia Mauritz
- Relational School – Mica Douglas
- Co-creational approach – Keith Tudor
Editorial
In onze brainstorm over TA en toekomst kwam het onderwerp voorgeschiedenis op. Als je weet waar je vandaan komt zie je de implicaties voor je theorie en praktijk. Het eren van je verleden geeft vorm en betekenis aan het nu. Daarom hebben we ons afgevraagd: op wiens schouders staan we eigenlijk binnen TA? En welke betekenis heeft dat voor ons nu?
Het ontstaan van scholen en stromingen is een natuurlijk gegeven binnen de wetenschap. De context verandert, waarden en benaderingswijzen veranderen mee. Ook het verdwijnen van een school is een natuurlijk gegeven. De cirkel van sterven en ontstaan is in onze ogen een manifestatie van de levensvatbaarheid van Transactionele Analyse.
Al gauw ontdekten we dat er niet één overzichtswerk van scholen binnen de TA beschikbaar is. We vonden diverse auteurs die een uitwerking van scholen en benaderingswijzen hebben gemaakt. Sinds het ontstaan van de TA is er veel dynamiek en beweging geweest wereldwijd. Het ontstaan van nieuwe ideeën of zienswijzen is een tegenbeweging of doorontwikkeling van wat gevestigd is. We vervolgden onze zoektocht met de vraag “Wat is precies een school en wat betekent het wanneer je uit een bepaalde stroming of school voortkomt?” Barnes (1977) schreef het boek ‘TA after Eric Berne, Teachings and Practices of Three TA schools’. Hij formuleert hierin een reeks criteria voor ‘een school’ en beschrijft een school als breder dan alleen een fysiek opleidingsinstituut:
“Een TA school is een aantal personen onder een gemeenschappelijke persoonlijke invloed, die een gezamenlijk theoretisch standpunt hebben en dezelfde klinische methode hanteren. Een school kan geïdentificeerd worden door zijn unieke leiderschap, canon en groepscultuur.”
Hij werkt dit uit in de volgende kenmerken:
- Meerdere personen, leiders en volgers
- Gezamenlijke invloed
- Gemeenschappelijke theoretische positie
- Volgen dezelfde methodes, die helder en goed te begrijpen zijn
- Uniek leiderschap, door een TSTA
- Een canon, waarbij nieuwe theoretische richtingen in TA en ontwikkeling voorbij TA
- Een groepscultuur
- Invloed op TA in bredere zin, dus op andere stromingen of scholen
Behalve Barnes namen we ook Sills (2004), Widdowson (2010), White (2011), Lee (2012), Hay (2016) en Van Beekum (2006) ter hand. Op basis van deze informatie, besloten we uiteindelijk te kiezen voor 6 scholen of benaderingswijzen, als meest herkenbaar in alle publicaties.
- Klassieke School
- Herbeslissingsschool
- Cathexis school
- Integratieve school
- Relationele school
- Cocreatieve transactionele analyse
Nu we een idee hadden van de contouren, maakten we een format voor representanten die wilden bijdragen. Elke representant, bij voorkeur geen originele leider, ontving van ons de volgende vragen:
- Geef een introductie van jezelf; wie ben je en wat doe je met TA?
- Kun je de kenmerken van je school beschrijven?
- Beschrijf kort de belangrijkste ontwikkelingen binnen deze school.
- Waarom is deze school zo belangrijk voor je?
- Welke TA-begrippen komen voort uit deze school?
- Hoe heeft deze school de ontwikkeling van TA beïnvloed?
- Wat wil je dat TA professionals onthouden van deze school?
Van de Cathexis School en de Klassieke School vonden we geen representanten met tijd om te schrijven. Daarom besloten we onszelf te verdiepen in het gedachtegoed van deze scholen via literatuur en hebben we op basis van die informatie de vragen beantwoord:
- Beatrijs Dijkman heeft met toestemming van Graham Barnes een weergave geschreven over de Cathexis School.
- Jacobien Geuze heeft op basis van literatuur een weergave geschreven over de Klassieke School.
We wensen je veel inspiratie en vragen; dat geeft levenskracht aan onszelf, ons werk en onze community!