NHOUD THEMA ‘STUDIEKEUZE’ (januari 2019)
- Studiekeuze als momentopname, Loopbaanleren voor toekomstbestendig onderwijs - Marinka Kuijpers
- De rol van de decaan in het voortgezet onderwijs, Het gaat om ervaringsgericht leren - Reinier Gerritzen
- Welke studie past bij mij? Weloverwogen kiezen vraagt om goede begeleiding - Yvet Blom
- Loopbaancompetenties voor loopbaansucces: realiteit of verbeelding? - Peter den Boer & Frans Meijers
- Een adempauze vóór je doorstudeert? Waarom een tussenjaar kan bijdragen aan een goede studiekeuze - Martin Reekers
PRAKTIJK
- Wat kenmerkt de succesvolle professional? Vijf basiscapaciteiten voor succes en veerkracht -
Willem Verbeke
- De bril van een bezoeker Impressie van het Noloc-congres 2018 - Martin Reekers
- Altijd reuring! Hoe zichtbaar is een decaan? - Reineke Essers
- Het gesprek: een zaak van betekenis Loopbaantool - José Otten
- Een jongerenplatform voor loopbaanprofessionals, Korte introductie van Young Professionals - Inge Rechterschot & Lotte Leukenhaus
KENNIS & KUNDE
- IAEVG Conferentie in Gothenburg: A need for Change - Gert van Brussel & Judith Semeijn
- Toekomstbestendig beroepsonderwijs Onderzoek naar de implementatie van LOB in het mbo - Aniek Draaisma
- Grasduinen in de ACT toolkit Innovatieve werkvormen voor studiekeuzebegeleiding - Albert de Folter & Tom Luken
OPINIE & DISCUSSIE
- Analist - Joke Tacoma
- Laveren tussen droom, wens en realiteit Welke ontwikkelingen beïnvloeden studiekeuze? -
Harry Meerts
- Tuinman of econoom? Wat vinden leerlingen van LOB? Julia Roorda, Rosa van Zandvoort &
Veerle Pinckaers
- Jezelf schrijven Boekbespreking - Tom Luken
- Studiekeuze toen en nu Is er iets aan het veranderen? Judith Semeijn
Studiekeuze
Het themanummer Studiekeuze zette mij aan het denken over mijn eigen studiekeuze.Ik ben voor wat betreft mijn opleidingen een zogenaamde ‘stapelaar’. Mavo, havo, een jaar hbo en daarna universiteit. Op mijn veertiende moest ik dus al kiezen welke vakken ik zou laten vallen. Ik had totaal geen idee welke vervolgopleiding ik wilde gaan volgen, dus was mijn keuze vooral gebaseerd op waar ik goed in was en wiskunde. Na het afronden van mijn middelbare school ben ik logopedie gaan studeren. Na een jaar heb ik de overstap gemaakt naar de universiteit om psychologie te gaan studeren.
Hoe ik tot de keuze ben bekomen om psychologie te gaan studeren is verre van doordacht, eerder het gevolg van een toevalligheid. Ik kwam op een zonnige dag in de winkelstraat in Leiden een goede vriendin en studiegenoot tegen. Zij vertelde me dat ze psychologie ging studeren na een jaar hbo. Ik reageerde verbaasd “Oh, kan dat dan?” Ik wist niet dat je na een jaar hbo kon doorstromen naar de universiteit, maar ik had er wel oren naar. Het naar mijn idee schoolse systeem van het hbo stond mij wat tegen. Ik heb het dan over 80 procent aanwezigheidsplicht en het klassikaal les krijgen. Niet helemaal een goede motivatie om over te stappen, maar gelukkig leek psychologie mij ook wel interessant. Ik heb me ingeschreven voor een studie psychologie en zo geschiedde. Binnen de studie psychologie heb je verschillende afstudeerrichtingen. Ik heb uiteindelijk, na mijn propedeuse, gekozen voor economische psychologie. Hiervoor moest ik verhuizen naar Tilburg. Verhuizen naar een andere stad was vooral de reden van deze keuze; ik had geen enkel idee welk beroep hierbij hoorde. Ook weer niet echt een goede doordachte studiekeuze zo op het eerste, en misschien ook wel het tweede gezicht. Ik ben benieuwd of ik nu andere keuzes zou maken door gebruik te maken van de mogelijkheden die er tegenwoordig zijn om een doordachte studiekeuze te maken.
Er zijn tegenwoordig veel mogelijkheden om te onderzoeken welke studie het beste bij je past. Je kan dit laten testen, met decanen hierover spreken, studiekeuzeprogramma’s volgen of een tussenjaar doen gevuld met oefeningen en trainingen. In deze uitgave worden bovenstaande mogelijkheden beschreven. Vanuit de wetenschappelijke hoek komt Marinka Kuijpers aan het woord met haar artikel Loopbaanleren voor toekomstbestendig onderwijs. Verder lees je een interview met Daniëlle Vogels van het ‘Tussenjaarkenniscentrum’. Tevens komen er drie decanen aan het woord van het Dongemond College over de rol van de decaan. In dit nummer komen ook jongeren aan het woord in een reflectieartikel van drie leerlingen uit de derde en vierde klas van het gymnasium die in hun eigen woorden hun mening geven over het LOB-traject dat zij hebben gevolgd. Verder de eerste column van hoogleraar duurzaam HRM en bijzonder hoogleraar Loopbaanmanagement Judith Semeijn. En de laatste bijdrage van Frans Meijers die hij, voor zijn overlijden, samen schreef met Peter den Boer. Frans Meijers is ons in november ontvallen. Frans was betrokken bij LoopbaanVisie als lid van de adviesraad en hij deelde regelmatig zijn visie via artikelen in LoopbaanVisie.
Veel leesplezier.
Marlies van Venrooij
Hoofdredacteur LoopbaanVisie
hoofdredacteur@loopbaan-visie.nl