INHOUD
- TA-nieuws
- Verenigingsnieuws
- Thema: Iedere leerling een wereldburger met transactionele analyse, Marina Hoos
- Thema: TA voor kinderen en ouders, Wendy Peterson en Marian Timmermans
- Interview: Cartouche Kalse: I don’t just help kids make great music, I use music to help make great kids
- Thema: Hoe peuters in groep hun identiteit ontwikkelen, Evelyne Papaux
- Thema: De betrouwbare leerkracht, Theo van der Heijden & Danielle van der Heijden
- Thema: Autonomie is (ook) niet alles, Marian Timmermans
- Thema: De weg van onzekerheid naar eigenwaarde en rust, Antoinette van Reekum
- Estafette interview: Maak kennis met: Linda Hoeben, Tin Vanderhoeven
- Jouw CTA-reis, Sari van Poelje
- CTA’ers in spé, Ronald Spijkerman & Marielle Frumau
Editorial
Transactionele analyse bevat naast ‘foto-’ veel ‘filmconcepten’. Daarmee bedoel ik dat wij in de TA-concepten hebben die in het hier en nu beschrijven hoe iemand in elkaar zit, communiceert,‘miscommuniceert’, en iedere dag zijn verhalen wel of niet bevestigt. Denk hierbij aan structurele en functionele ego-toestanden, transacties en psychologische spelen.
Daarnaast hebben we veel filmconcepten die het mogelijk maken om ontwikkelingsfasen en -stoornissen te omschrijven, zoals Pam Levins ontwikkelingsstadia en Illsley Clarkes uitwerking van strokes die in iedere fase belangrijk zijn.
Met de foto- en filmconcepten samen, kun je het verloop van het leven aardig prognosticeren, als er niets verandert. Nergens is dit beter uitgewerkt dan in de boeken van John Gottmann, een wetenschapper die voorspellingen doet op basis van transactiepatronen en relatiehistorie. Kennelijk kan hij op basis van een video van twee minuten waarin hij koppels vraagt om een onopgelost probleem te bespreken, met meer dan 80% zekerheid zeggen of ze na twee jaar nog bij elkaar zijn. En hij noemt zich niet eens TA’er.
Aan de ene kant is het een wat griezelig idee dat je met behulp van TA zulke rake voorspellingen kan doen. Aan de andere kant kan je deze kennis ook gebruiken om zoals Berne het zei “het script voor te zijn”.
Geen betere manier om dit in praktijk te brengen dan om jonge kinderen en ouders TA te leren gebruiken in de opvoeding. Dit themanummer is daarom gewijd aan alle TA’ers, moedige kinderen en ouders die het TA-experiment aangaan om al jong samen een gezamenlijke taal te leren die latere problemen kan voorkomen.
De bakermat van TA4KIDS ligt bij Freeds boeken TA for Tots en TA for kids. Tien jaar geleden heeft Julie Hay TAPACY opgericht, de TA Proficiency Awards for Children and Young people. Giles Barrow heeft dat met andere educators in de wereld op bevlogen wijze verder uitgewerkt als TSTA-educatie binnen scholen. Gelukkig wordt dit werk nu verspreid, onder andere door het liefdevolle werk van onze auteurs.
In het eerste artikel vertelt Marina Hoos hoe zij onder andere op Basisschool De Bonte Tol TAPACY invoert. Hierbij ligt de nadruk op het creëren van wereldburgerschap en het veranderen van de cultuur van educatie door zowel leraren, kinderen als ouders te betrekken bij de organische introductie van TA4KIDS-programma’s.
In het tweede artikel beschrijven Wendy Peterson en Marian Timmermans hoe zij TA4KIDS- bijeenkomsten organiseren voor ouders en kinderen, op basis van TAPACY. Een van de kernpunten is de erkenning van de wederzijdse beïnvloedingsrelatie tussen ouders en kinderen, en de kwetsbaarheid en kansen die dit biedt voor een gezonde relatie. Dit wordt mooi vormgegeven in de oefeningen die zij beschrijven.
Voor het derde artikel zijn twee redactieleden op pad gegaan om Cartouche Kalse te ontmoeten. Zij maakten mee hoe Cartouche tijdens de muzieklessen TA gebruikt om de kinderen te ondersteunen in hun eigenwaarde en zelfverzekerdheid. Zij stelt: “I don’t just help kids make great music, I use music to help make great kids.”
Evelyne Papaux, een TSTA-educator uit Zwitserland, gaat terug naar de ontwikkelingstheorie, en met name naar het gebruik van een Permission Wheel, om de balans tussen steun en invloed vorm te geven in de opvoedkundige relatie. Zij bepleit een reflectieve praktijk om opvoeders te helpen die balans te houden.
In hun artikel De betrouwbare leerkracht geven Theo van der Heijden en dochter Danielle van der Heijden een aantal tools voor leerkrachten om een vertrouwensrelatie op te bouwen en niet in de valkuil van (tegen)overdracht te stappen bij de opvoeding van kinderen. Een van die tools is het actie-gevoelsonderzoek, die leerkrachten en kinderen helpt om in het hier en nu te blijven in de communicatie.
Marian Timmermans interviewt Matti Sannen en Henk Tigchelaar over hun hartstocht voor TA-onderwijs en opvoeding. Emancipatie, vrijheid, verantwoordelijkheid en homonomie, en het verlangen om ergens bij te horen, spelen een grote rol in hun filosofie over onderwijs.
In het zevende artikel deelt Antoinette van Reekum een heel persoonlijk en professioneel verhaal over de ontwikkeling van de stichting voor KOPP-kinderen; kinderen van ouders met psychische problemen. Ongeveer 1,6 miljoen kinderen in Nederland hebben ouders met psychische problemen. De extra zorg die zij dragen kan uitmonden in problemen op het gebied van relatie met zelf en anderen. Vanuit eigen ervaring heeft Antoinette een behandelmodel ontwikkeld: zeven fases tot heling.
Als altijd hebben we ook een Tipje van de sluier, dit keer met Linda Hoeben. We sluiten af met een artikel van Sari van Poelje over de vijf competenties die ontwikkeld moeten worden om te slagen voor het Certified TA-examen, aangevuld met drie interviews door Marielle Frumau en Ronald Spijkerman over de ervaringen van CTA-kandidaten op reis naar hun CTA-examen.