Het doel van toetsen is het juist beoordelen van de kennis en/of vaardigheden van studenten. Als een toets voor een student met een functiebeperking onvoldoende toegankelijk is, kan de student de toets niet of onvolledig maken. Een juiste beoordeling van opgedane kennis en/of vaardigheden is dan niet mogelijk. ECIO (Expertisecentrum Inclusief Onderwijs) en LOShbo (Landelijke Organisatie van Studentendecanen in het hoger beroepsonderwijs) signaleren, na gesprekken met studenten, onderwijsprofessionals en toetsontwikkelaars, twee problemen: (1) Toetsontwikkelaars en onderwijsprofessionals zijn vaak niet bekend met elkaars knelpunten en mogelijkheden om studenten met een functiebeperking een gelijkwaardige toegang te bieden bij het afnemen van toetsen, (2) Bij het ontwikkelen van toetsen en digitale toetssystemen wordt veelal niet aan de voorkant rekening gehouden met toegankelijkheid. Hoe zorgen we ervoor dat toetsen en toetssystemen studenten niet langer onnodig blijven belemmeren?