Volgens cijfers van het CBS en TNO krijgt een op de vijf medewerkers in het onderwijs te maken met een burn-out (Hummel et al. 2019) (Hooftman et al. 2014). Opvallend is dat niet alleen de groep vanaf 55+ hoog scoort, maar ook de groep docenten tussen de 25 en 35 jaar. Mensen die niet in het onderwijs zitten, hebben vaak een zeer rooskleurig beeld van het docentenvak. Volgens hen hebben docenten veel vakanties en korte werkdagen, maar de praktijk is anders. Docenten met een volledige benoeming (36 uur) werken in de praktijk ten minste 42,5 uur per week. Dit is vastgesteld volgens de cao, maar in veel gevallen niet toereikend om alle werkzaamheden af te krijgen. Naast de klassikale lessen hebben docenten het ontzettend druk met het voorbereiden van lessen, nakijken van toetsen, mentorgesprekken, ouderavonden, vergaderingen en administratieve taken. Bovendien brengt het werken met leerlingen een emotionele belasting mee, waardoor het energiepotje aan het eind van de dag vaak leeg is….