Hoewel tegenwoordig meer aandacht uitgaat naar een leercultuur in plaats van een toetscultuur, ligt binnen het middelbare onderwijs nog steeds een zware nadruk op het behalen van toetsresultaten. Dit legt een aanzienlijke druk op leerlingen en hun mentale welzijn. Deze toetscultuur heeft niet alleen een negatieve impact op de persoonlijke ontwikkeling van jongeren, maar legt ook druk op een fundamenteel doel van onderwijs: het voorzien van leerlingen van blijvende kennis en vaardigheden voor hun toekomst in de samenleving. In plaats van leerlingen uit te rusten met een breed arsenaal aan kennis en vaardigheden, lijkt het onderwijs zich te hebben ontwikkeld tot een systeem waarin snelle resultaten belangrijker zijn dan duurzame leerprocessen. Leerlingen ervaren dit zelf als "zweten, weten en vergeten". Vlak voor de toets leren ze hard (zweten) om tijdens de toets de juiste stof te kennen (weten) en na de toets alles weer net zo hard te vergeten (Luijckx, 2021). Dit artikel biedt een oplossing die niet alleen een rijke leercultuur creëert, maar ook leidt tot hogere cijfers.