Het management van een arbodienst is na een zware periode van reorganisaties, op zoek naar mogelijkheden om medewerkers te stimuleren nieuwe competenties te ontwikkelen en hun talenten te gebruiken ten dienste van de klant. De organisatie maakt de omschakeling door van non-profit naar profit en zal in de zwaar concurrerende markt moeten overleven.Een belangrijke nieuwe competentie is resultaatgerichtheid. Deze competentie houdt in dat de medewerker van de dienst zijn handelen inzichtelijk moet maken. Na het intakegesprek met de klant zal hij een handelingsplan met te behalen doelen moeten bespreken met de opdrachtgever. In dit gesprek moet hij commitment krijgen ten aanzien van dit plan. Na het uitvoeren van het plan dient een afrondende evaluatie plaats te vinden. De heer Jansen, een wat oudere bedrijfsarts, was tot voor kort gewend zijn cliënten naar eigen inzicht te begeleiden: hij had een grote mate van autonomie. De klanten waren over het algemeen zeer tevreden over de werkwijze van de heer Jansen. Opdrachtgevers vroegen zich wel eens af of de trajecten niet wat korter konden en daarmee ook wat goedkoper. Nu de nieuwe competentieprofielen zijn ingevoerd en de heer Jansen zijn handelingswijze inzichtelijk moet maken, heeft hij het gevoel, dat hij verantwoording moet afleggen voor iets wat hij al jaren succesvol uitvoert. Hij voelt zich niet meer thuisin de nieuwe bedrijfsstrategie, maar wil gewoon zijn werk blijven doen, zoals hij dat gewend is. De teamleider heeft er bij de heer Jansen op aangedrongen eens te gaan praten met een coach. Schoorvoetend gaat de heer Jansen naar het eerste gesprek…