Workplace Bullying
Symptoms and Solutions
Noreen Tehrani (ed.) Routledge, 2012ISBN 978 04 156 1708 6
(Engelstalig boek)
Is bullying really that bad? Why dosome people just watch it happening? How do you know if it is bullying or strong management? What kind of leaders are able to create positive working environments? The effects of bullying on organisations and individuals can be devastating and can adversely affect both the workers themselves and the productivity of the organisation that they work for. This book explores the impact of bullying from the perspective of both the employee and the organisation in which they work. In addition to describing the negative outcome of bullying, ‘Workplace Bullying’ also looks at ways to promote resilience and the opportunity for growth and learning to take place.
Pesten en treiteren
Psychisch geweld in het dagelijks leven
Marie-France Hirigoyen Wereldbibliotheek, 2006 ISBN 978 90 284 1914 8
Pesten en treiteren binnen relaties en op het werk komt veel meer voor dan men denkt en meestal met verstrekkende gevolgen. Het is een vorm van intimidatie die wordt onderschat en gebagatelliseerd, ook door hulpverleners. Slachtoffers vinden vaak geen erkenning. Preventiebeleid en wetgeving zijn nog ontoereikend. En de werkelijkheid is dat iedereen er slachtoffer van kan worden. De Franse psychiater Marie-France Hirigoyen legt helder en haarscherp de mechanismen bloot die aan pesten en treiteren ten grondslag liggen, en laat aan de hand van vele casestudies de soms extreme gevolgen ervan zien. Haar verhelderende boek is niet alleen een praktische gids voor slachtoffers en hulpverleners, maar ook een pleidooi voor een professionele aanpak en begeleiding.
School en geweld
Oorzaken en aanpak
Bob van der Meer Van Gorcum, 2000 ISBN 978 90 232 3503 3
Het beeld van de school als een veilige plek voor leerlingen, personeel en ouders wordt door berichten uit de media wreed verstoord. Sinds het verschijnen van de onderzoeksresultaten naar pesten en gepest worden, is geweld op scholen erkend als probleem. Om het geweld op scholen effectief aan te pakken, wordt er in ‘School en geweld’ een verklaringsmodel van geweld aangereikt. Dit model maakt de factoren die een rol spelen bij geweld op school inzichtelijk. De structurele aanpak richt zich op het signaleren en analyseren van geweld op school, het opzetten en uitvoeren van plannen en de evaluatie daarvan. Het verklaringsmodel van geweld wordt toegelicht, waarna curatieve en preventieve oplossingen worden geschetst die zowel schoolgebonden als schooloverstijgend kunnen worden uitgevoerd. Twee gevalsbeschrijvingen concretiseren de theorie