INHOUD EXAMENS 2009-02 juni 2009
- Als labmedewerker krijg je de opdracht …
Over het toetsen van kennis en probleemoplossende vaardigheden op een hbo-opleiding voor Applied Science
Jan Uijlen, Piet Bastings, Mart van Dinther
- Andere schalen, andere oordelen?
Beoordelingsschalen in competentiegerichte examinering
Hans Kuhlemeier en Tom Erkens
- Terecht of niet?
Over vervallen vragen
Henk van Berkel
- Deel 2: de terugkeer van de examinator
Examens tussen tradities en vernieuwingen
Ton Luijten
- Gastcolumn
Het Eerste Telboekje
Joost Dijkstra
- Uit de praktijk
Het belang van een juiste identiteitscontrole: wie ben ik?
Annie Kempers-Warmerdam
- Competenties ontwikkelen - competenties beoordelen
De Stichting Consortium Beroepsonderwijs - Zorg en Welzijn
Maria Pelgrum
- Over het meten van het loopbaanpotentieel
Een gesprek met Beatrice van der Heijden
Annemarie de Knecht-van Eekelen en Annie Kempers-Warmerdam
- Fraude is een gegeven!
Verslag van de bijeenkomst Examen- en diploma/certificaatfraude
Jeanet van de Bunte
- Gezien en gelezen
Assessments in het hoger onderwijs
Desirée Joosten-ten Brinke
- Literatuur
- Agenda
- Wie zijn wij?
- Verenigingsnieuws
Redactioneel
Henk van Berkel
Scoren, scoren, scoren
Het zal niemand zijn ontgaan: we zitten in een economische crisis. Amerikaanse banken hebben teveel risicovolle hypotheken verstrekt aan mensen voor wie het hypotheekbedrag niet is op te brengen. Dat is de druppel geweest die het feilen van een bancair systeem aan het licht bracht. Het hoger personeel had er baat bij die hypotheken te verstrekken. Door de hogere omzet stegen hun bonussen. Met alle gevolgen van dien. Met andere woorden, mensen zijn bereid risico’s te nemen voor het eigen gewin.
Waar komen we dat meer tegen? Juist, in onze eigen werkomgeving, bij het afnemen van examens. Examens zijn belangrijk voor mensen. Examens openen deuren naar roem, status en hogere inkomsten. Op falen rust een taboe, slagen levert een bonus. Ziedaar, ook binnen ons eigen werkgebied zijn alle ingrediënten aanwezig om het slechtste uit de mens naar boven te halen: plagiëren en frauderen. We worden er van alle kanten mee geconfronteerd en het lijkt erger te worden. Recent organiseerde de Examenkamer een studiedag over fraude. De zaal puilde uit. U leest erover in dit nummer. In november organiseert de NVE een congres rond dit onderwerp. Ik kan u verzekeren dat de belangstelling groot zal zijn. EXAMENS heeft een aantal bijdragen over dit onderwerp in bewerking, zodat de lezer op de hoogte zal blijven van de laatste ontwikkelingen.
Wees eens eerlijk, heeft u vroeger niet eens bij het slimme meisje in de klas afgekeken? Heeft u nooit een formule op de palm van uw hand geschreven en geraadpleegd? Waarom doen mensen toch zoiets? We willen scoren. We vinden prestaties belangrijk omdat we er op worden afgerekend.
aatst stond in de NRC een stukje over een Amerikaanse onderzoeker die de data van 21 onderzoeken uit zijn duim had gezogen. In de wetenschap geldt het adagium Publish or Perish. Wanneer de publicatielijst van onderzoeker A langer is dan die van onderzoeker B, geniet onderzoeker A meer respect en verkrijgt meer onderzoeksgelden. Zo werkt dat nu eenmaal. Dat heet markteconomie. Sommige moralisten praten van een ‘in en in verrot systeem’. Daar zit wel wat in. Het is jammer dat de goeden lijden onder de slechten. Immers, wanneer het aantal mensen met een kwalificerend diploma, al dan niet met fraude verkregen, groot is, is de kans op een gouden baan kleiner. Het systeem is niet gemakkelijk te veranderen. Wat we wel kunnen doen, is maatregelen nemen die de pakkans voor overtreders vergroten. Daar moeten we – helaas – onze energie aan besteden.
De heer dr. H.J.M. van Berkel is hoofdredacteur van EXAMENS en werkzaam aan de Universiteit van Maastricht. E-mail. H.vanBerkel@EDUC.unimaas.nl.