Toetsing is een essentieel onderdeel van het onderwijs. Naast dat toetsing de waarde van diploma’s bepaalt, kan toetsing het leerproces versterken of verstoren. Het is dan ook vanzelfsprekend dat bij docentprofessionalisering in het hoger beroepsonderwijs (hbo) veel aandacht besteed wordt aan toetsbekwaamheid.
Toetsbekwaamheid Doorgaans wordt toetsbekwaamheid opgevat als een mix van fundamentele kennis en vaardigheden gericht op het kunnen realiseren van kwalitatief goede toetsen (Popham, 2009; Price, Rust, O’Donovan, Hindley, & Bryant, 2012). Toetsbekwame docenten kennen het doel van de toets, kunnen een toets ontwikkelen en afnemen, en kunnen de resultaten Examens |mei 2020 | nr 2 25 analyseren en gebruiken voor beslissingen over studenten (Brookhart, 2011; Flynn, Gilchrist, & Olson, 2004). Er is in toenemende mate aandacht voor de leerfunctie van toetsing (Brookhart, 2011). Docenten ondersteunen het leren van studenten door inzet van bijvoorbeeld peerfeedback (Lees & Anderson, 2015; Smith, 2011; R. Stiggins, 2010). Docenten in het hbo maken de toetsen in samenwerking met het werkveld, organiseren de toetsen, zijn verantwoordelijk voor het evalueren van de toetsen en het doorvoeren van verbeteringen. Daarnaast zijn er veel docenten die zich bezighouden met toets-overstijgende taken zoals het ontwerpen van het toetsprogramma voor een leerlijn of een curriculum, en het borgen van toetsing vanuit een rol in een examencommissie.
DOWNLOAD GRATIS DIT ARTIKEL