Vraagt onderwijs nieuw leiderschap?
We zouden het bijna vergeten, maar in het onderwijs draait het allemaal om de leerling en de leraar. Daaromheen hebben de leidinggevenden hele belangrijke zaken te doen. De vraag is of zij hiervoor voldoende tijd en ruimte hebben, omdat tegelijkertijd ook de politiek en de samenleving het nodige vragen waar de leidinggevende passende antwoorden op wil of moet zien te vinden.
Het is evident dat het onderwijs deel uitmaakt van een complexe omgeving: snel elkaar opvolgende ontwikkelingen en trends in de samenleving komen steeds nadrukkelijker de school binnen, het overheidsbeleid (de minister) vraagt steeds meer van de inzet en verantwoordelijkheid van de medewerkers en leidinggevenden en ook ouders en leerlingen verwachten steeds meer van de school. Daarnaast vraagt ook de interne organisatie de nodige aandacht. In dit externe en interne krachtenveld, waarin de aandacht voor kortetermijnoplossingen vaak het werken aan een langetermijnvisie in de weg staat, moeten de medewerkers, met name de leidinggevenden zo vindt men, handelen, keuzes maken, overeind en goedgemutst blijven, aandacht hebben en geven enz. Dit betekent dat je stevig moet staan en juist wel vanuit een langetermijnvisie temidden van de dagelijkse druk en drukte eigen keuzes moeten maken: hoe steviger je staat en weet waar je van bent en waar je voor wilt gaan, des te beter weet je wat je uiteindelijk wel of niet doet. Al met al voor de leidinggevende een lastige en ondankbare positie: hoe vind je het juiste evenwicht tussen wat de overheid en de samenleving vragen en wat goed is voor de leraar en de leerling en wat vraagt dit van het leiderschap?
Deze vraag staat centraal op het congres van 13 maart 2024. We hebben enkele visionaire denkers uitgenodigd om deze vraag (Vraagt onderwijs nieuw leiderschap?) uit te werken. Illiass el Hadioui zal zijn inzichten delen over het verbinden van de culturele diversiteit in het onderwijs en Sjef Drummen zal ons inspireren met zijn revolutionaire benadering van gepersonaliseerd leren. Daarnaast bieden we een uitgebreid scala aan workshops, waarin we dieper ingaan op de vraag: Vraagt onderwijs nieuw leiderschap?
INHOUD
THEMA - Vraagt onderwijs nieuw leiderschap?
- Welk leiderschap heeft onderwijs nodig?
Klaas Pit
- De ontdekking van het prachtige risico van schoolleiderschap
Pieter Leenheer
- Iedereen leider? Gespreid Leiderschap in het onderwijs
Anneke Westerhuis
- Op zoek naar een gedeeld beroepsbeeld Tien jaar DNM over de ontwikkeling van leraren en hun beroep
Jeroen Onstenk
- De sturingsfilosofie van onze overheid is behoorlijk problematisch. Tijd voor activisme?
Pieter Leenheer
- Leiderschap: persoon of proces?
Thijs Homan
- Je leiderschapsjas (aan)passen, Over leiderschapsidentiteit
Gerritjan van Luin, Manon Ruijters en Freerk Wortelboer
- De basis blijft hetzelfde, alleen het vak verandert De professionele identiteit van de PO-schoolleider
Christian van den Brekel
- Over de professionele identiteit van schoolleiders in het VO Wie ben ik als schoolleider?
Janine Mommers, Piety Runhaar en Perry den Brok
- Docentschap op individueel niveau kan alleen maar floreren wanneer het professionele team hecht is In gesprek met Iliass El Hadioui
Tanja de Ruijter en Pieter Leenheer
- Omwille van de educatieve ruimte
Jan Bransen
- Leren onderzoeken van en in sociale complexiteit
Floor Basten en Bart Schipmölder
- Nieuw leiderschap
Arie Olthof
Rubrieken
- Kleine casuïstiek
- Column – Willem de Vos
- Strip – Pieter Leenheer
- Bestuur Beleid Beschouwing – Sietske Waslander en Marc Vermeulen
- Column – Jaap Nelissen
- Onderwijs over de grenzen – Rudi Schollaert
- Boeken