Edwin Steenvoorden is Strategic Business Domain (SBD) Manager binnen de Capgemini Business Information Management (BIM) divisie in Nederland. In deze rol is hij verantwoordelijk voor zowel de commerciële activiteiten als het portfoliomanagement van Information Strategy, Business Analytics en Advanced Planning & Scheduling. Hij combineert dit met een leidende rol in het global initiatief rond Digital Transformation gericht op de Utilities markt. Edwin is een regelmatig gevraagd spreker op nationale en internationale seminars en zijn artikelen worden frequent gepubliceerd in vakbladen
Vrijheid komt met het inleveren van vrijblijvendheid
Wat heb je afgelopen week gedaan?
“Afgelopen week heb ik mij bezig gehouden met een mix van werkzaamheden op het commerciële vlak, zoals klantbezoeken en afstemming met partners, strategievorming voor het onderwerp Digital Transformation, het voeren van een drietal beoordelings- c.q. coachingsgesprekken en het opnemen van een promotievideo in het kader van ons Big Data initiatief. Daarnaast heb ik een dag op halve kracht gewerkt om te herstellen van een griepaanval.”
Wat heb je deze week geleerd?
“Naast het niet immuun zijn voor een griepaanval, heb ik wederom het belang geleerd van consequente beeldvorming en verwachtingsmanagement, waarbij onvoldoende helderheid op de lange termijn altijd afgestraft wordt. Tevens heb ik vastgesteld dat er vele vormen van leidinggeven zijn, waarbij de hiërarchische eigenlijk het minst voorkomt – en ook vaak het minst effectief is.”
Welk patroon van je collega’s word je zat?
“Voor eilandmentaliteit en eigen beeld – en ego– voorrang geven, heb ik weinig begrip. In mijn opinie worden resultaten vaak beter als er een teamgedachte achter zit, tot stand gekomen door de inbreng van verschillende mensen. Dit zorgt er ook voor dat mensen beter vanuit hun kracht kunnen werken in plaats van krampachtig te voldoen aan een – niet passend – beeld.”
Hoe ga je daarmee om?
“Zelf probeer ik om het grotere geheel te blijven zien en te handelen conform Covey: ‘Seek first to understand then to be understood.’ Tevens vraag ik me af waarom dit gedrag me opvalt en wat dat over mij zelf zegt.”
Waar moest je deze week heel erg om lachen?
“Toen ik de promotievideo opnam en mezelf heel even belangrijk ging vinden, moest ik daar wel om lachen. En het moment waarop ik van mijn dochter, die net haar rijbewijs had, verwachtte dat ze zou stoppen voor een auto, waarvoor ik zelf waarschijnlijk ook niet gestopt was.”
Omschrijf jezelf als manager in vijf woorden.
“Rustig, vertrouwen, verantwoordelijkheid, menselijk en prettig.”
Wat is jouw belangrijkste motto in je werk, met name in de omgang met je medewerkers?
“Het resultaat dat het meeste telt, is het resultaat dat de groep – uitdrukkelijk inclusief de klant – uiteindelijk beter maakt. Eenieder heeft hierin zijn verantwoordelijkheid en dient die ook in te vullen. Vrijheid komt met het inleveren van vrijblijvendheid. Het doel van een manager op het vlak van het begeleiden van medewerkers is ze beter te laten worden en verder door te laten groeien dan je zelf bent. Hiertoe is het belangrijk om mensen te laten functioneren op basis van hun kracht en ze te leren hun zwakheden af te dekken.”
Als je alles voor het zeggen had, wat zou je als eerste veranderen?
“Meer diversiteit in het management van organisaties en meer oog voor teamprestaties.”