Inge van Beek-Roosen werkt sinds 2011 als directeur Finance & Control bij Zuyd Hogeschool in Heerlen. Daar geeft ze leiding aan zo’n 70 medewerkers. Na haar studie bedrijfseconomie begon zij haar loopbaan bij DSM. Vervolgens rondde ze de postdoctorale opleiding tot Register Controller af en werkte ze in verschillende leidinggevende functies bij profit- en nonprofitorganisaties. Zuyd Hogeschool leidt professionals op, ontwikkelt trainingen en opleidingen en voert onderzoek uit in opdracht van bedrijven en instellingen. De hogeschool heeft tien faculteiten, telt ruim 1700 medewerkers en circa 15.000 studenten.
Coachend leidinggeven
Wat heb je afgelopen week gedaan?
“Met tien medewerkers een beoordelingsgesprek gevoerd, het meerjarenplan 2013-2017 uitgewerkt en besproken met het college van bestuur, een gesprek gehad met de HR-adviseur over een zieke medewerker, koffie gedronken met een medewerker die na een langdurige ziekte weer gestart is met een proefperiode, et cetera, et cetera!”
Welk patroon van je collega’s word je zat?
“Collega’s zijn voor mij zowel mijn medewerkers als mijn collega-directeuren. De laatste zijn het moeilijkste. Ik ben het zat dat binnen de redelijk vrijblijvende cultuur van onze organisatie iedereen altijd bezig is om te uit te leggen waarom een bijdrage er wel of niet is. Het eens stevig ‘stoeien over de inhoud’ gebeurt veel te weinig. Er wordt heel veel procedureel afgesproken. Dat gebeurt zonder dat we weten of we wel dezelfde beelden en gedachten hebben bij wat we willen bereiken, op welke wijze we denken dat we het effectief kunnen bereiken, welke interventies wel en niet werken, enzovoort. Van mijn medewerkers ben ik niet zo snel iets zat. Alleen als iemand zich écht negatief en stemming makend blijft opstellen.”
Hoe ga je daarmee om?
“Onvermoeibaar proberen te zijn in het nemen van kansen om het gesprek over de inhoud te krijgen, de check op wederzijds begrip te kunnen doen en door te blijven zoeken naar mogelijkheden om hierover binnen Zuyd wat meer ‘gemeenschappelijke taal en begrip’ te ontwikkelen. LSD en 5W zijn codes die daar bij helpen (LSD: luisteren, samenvatten en doorvragen en tot vervelens toe vijf keer waarom (5W) vragen, om tot de kern door te dringen), in combinatie met heel vriendelijk blijven en wat humor. Ik blijf er naar streven nooit mensen te veroordelen, maar wel kritisch te zijn op gedrag en inhoud.”
Wat heb je deze week geleerd?
“Dat het goed is om medewerkers volledig mee te nemen in iedere stap van de beoordeling, aan de hand van een goed competentieprofiel. Zodat ze de brede basis ervaren van de beoordeling, om het subjectieve en oppervlakkige ervan af te halen.”
Waar moest je deze week heel erg om lachen?
“We hebben vreselijk hard gelachen om de happy blooper die we in de nieuwsbrief hebben opgenomen van een controller. Hij had per ongeluk een directeur, die Frits heet, verwisseld met een adviseur van een andere dienst, die ook Frits heet. Hierdoor was een hele geestige mailwisseling ontstaan.”
Omschrijf jezelf als manager in vijf woorden.
“Zakelijk en zorgzaam voor de belangen van de organisatie én iedere medewerker.”
Wat is jouw belangrijkste motto in je werk, met name in de omgang met je medewerkers?
“Verbinding maken met medewerkers, als eerste stap naar groei.”
Als je alles voor het zeggen had, wat zou je als eerste veranderen?
“Dat er meer mensen happy workers worden, die dankbaar zijn voor alles wat er is en voor elke stap die je vooruit kunt zetten!”