- Script en autonomiesysteem - Jacqueline van Gent
- Four story exercise - Fanita English
- Kennismaking ego toestanden - Nathalie Gispen
- Kom maar op... - Manon van Omme
- Racketgevoelens - Sander Reinalda
- Leuke leertoestanden- Tin Vanderhoeven
Editorial
Binnen TA opleidingen zijn er meestal vier leerstromen tegelijk:
- Theoretische kennis (waar gaat het over?)
een integrerend TA-referentiekader ontwikkelen;
- Procedurele kennis (wat doe je?)
TA-methoden en -procedures ontwikkelen;
- Oordeelsvorming (wanneer doe je wat?)
dit gaat over intuïtie, temporisering en ethiek;
- Identiteit (wie ben je als TA-er?)
hoe robuust ben je in wie je bent als professional.
In dit nummer staat procedurele kennis centraal – weten wat te doen, door werkvormen te omschrijven. We hebben vragen uitgestuurd naar alle opleiders om er achter te komen welke werkvormen ze gebruiken om een bepaald concept over te brengen. We wilden ook de ‘voor-ouders’ van deze werkvormen eren. We hebben enthousiaste reacties gekregen, die we graag met jullie delen.
- Jacqueline van Gent omschrijft hoe ze scriptsystemen en autonomie overbrengt, om het loskomen van oude boodschappen te stimuleren.
- Beatrijs Dijkman omschrijft de vierverhalenwerkvorm van Fanita English, die ons aan de positieve functies van script in ons leven herinnert.
- Nathalie Gispen gebruikt een constellatie van ego-toestanden, om mensen kennis te laten maken met de inhoud en wederzijdse invloed van deze bouwstenen van onze persoonlijkheid.
- Manon van Omme gebruikt een werkvorm om studenten te leren omgaan met examenstress en een nieuwe examenstrategie te maken door hun ego-toestanden te exploreren.
- Sander Reinalda omschrijft een werkvorm om om te gaan met racketeering.
- Tin Vanderhoeven geeft een voorbeeld hoe je functional fluency en co-creatie kan inzetten om positieve leercontracten te maken aan het begin van een workshop.
- Karen Bruyn gebruikt een oefening uit het boek van Joe Alexander “A winner’s workbook” om winnende doelstellingen voor je leven te ontwikkelen.
- Wij eren Anne de Graaf in een diepte-interview over zijn reis als TSTA (teaching and supervising transactional analyst) en als één van de oprichters van de TA academie.
- In de estafette maken we kennis met Moniek Thunnissen en de CTA-case van Anne Gaijmans gaat over de begeleiding van een klant als TA-counselor.
We wensen jullie veel leesplezier!