De e-learning themasite is een site met praktijkvoorbeelden en achtergronden over e-learning en elektronische leeromgevingen in het hoger onderwijs. Iedereen die onderwijsinnovatie met ICT in het hoger onderwijs tot stand wil brengen behoort tot de doelgroep van deze site. Dat wil zeggen van manager tot student. De site is een initiatief van SURF, de samenwerkingsorganisatie van het hoger onderwijs en onderzoek op het gebied van netwerkdienstverlening en informatie- en communicatietechnologie (ICT). Op de beginpagina van de themasite staat de laatste ‘editie’ van de site, zoals ze het zelf noemen. Het geeft direct een overzicht van de laatst verschenen artikelen. De site biedt recensies van zowel websites als publicaties en bevat verslagen, achtergrondartikelen, praktijkvoorbeelden en nieuws. De artikelen worden voor het grootste deel verzorgd door specialisten uit het onderwijsveld. Naast artikelen over e-learning biedt de site nog meer. Zo kun je zien wie de leden van de site zijn door middel van de profielen die zijn aangemaakt. Er is een lijst van onderzoekers op het gebied van ICT in het onderwijs en er staat een overzicht van toepassingen waarmee de verschillende onderwijsinstellingen werken. Het prettige aan de site is dat in een oogopslag duidelijk is wat de bedoeling is. Bij binnenkomst zie je de laatste editie en de laatste reacties. Per artikel staat duidelijk aangegeven om wat voor soort artikel het gaat. Er wordt helder onderscheid gemaakt tussen artikelen en onderzoek. Onder het kopje onderzoek vind je bijvoorbeeld veel samenvattingen van proefschriften. Zoeken op de site betekent grasduinen in de koppen ‘artikelen’, ‘onderzoek’ en ‘boeken en sites’ . Verder zijn er dossiers samengesteld per onderwerp en is er een goede zoekfunctie. Opvallend is het aantal hits dat verschijnt als gezocht wordt op de term ‘toetsen’. Er volgen 14 pagina’s met onder meer achtergrondinformatie, praktijkvoorbeelden, productinformatie en onderzoeken. Wat voor mij persoonlijk een grote bonus is dat de site RSS ondersteunt voor de artikelen en nieuwe profielen. Daarmee krijg ik automatisch de nieuwe artikelen en reacties die verschijnen binnen in mijn nieuwslezer en hoef ik de site niet daadwerkelijke te bezoeken. Overigens kun je je via e-mail per artikel laten attenderen indien er reacties zijn. De site biedt op het gebied van toetsing slechts een specifiek dossier: e-toetsing. Onder dit kopje staan niet zo heel veel artikelen, maar wel een aantal interessante . Ik kan moeilijk inschatten hoeveel er op dit vakgebied wordt gepubliceerd, maar de hoeveelheid artikelen over toetsing lijkt me aan de magere kant. Hoewel de site de link met internationaal verschenen onderzoek mist, is deze toch voor iedereen die geïnteresseerd is in e-learning een aanrader, ook voor diegenen die geïnteresseerd zijn in toetsen. De e-learning themasite wordt gevoed door onderzoekers in het hoger onderwijs en de kwaliteit van de artikelen is daarom goed. Als je op de hoogte wilt blijven van de meest recente ontwikkelingen. Wil je weten wat onderzoekers in Nederland op het gebied van e-learning publiceren dan is dit een site om je op te abonneren. Drs. E. Wijnia is communicatiewetenschapper en praktijkdeskundige in on-line-interactie