INHOUD THEMA ‘VERHAAL HALEN IN HET ONDERWIJS (januari 2019)
- Visie op de ontwikkeling van kind naar student naar volwassene, Els Holland & Els Voorhorst
- Vruchtbare samenwerking met de ZKM als basis, Mirjam Hermsen & Mirjam Sibbel
- Wat het primair onderwijs nodig heeft. Interview met Hank Beermann, Els Voorhorst & Els Holland
- ZKM leiderschap, Richard van de Loo
- Verhalen van ver, verhalen van nu; verhalen als spiegel voor zelf-verstaan, Ina ter Avest
- Zelf Konfrontatie Methode – een dialogical selfie? Ina ter Avest
- Somberheid en de school, Jan F. Nauta
- Preventie psychische aandoeningen J.J.L. Derksen, Els Voorhorst
- Bedreigde psychodiversiteit - Pleidooi voor een innerlijke democratie Hubert Hermans, Els Voorhorst
- In-Spanning: de dialoog tussen docenten en studenten gaat niet vanzelf! Elly van den Berg-Thomassen
- myInsightOut: een jonge ontwikkeling in de ZKM familie vol potentie, Margreet Poulie & Mirjam Zoestbergen
- ZKM-Vereniging: de Jaardag 2017, Ina ter Avest, met medewerking van Marjolein Fokkens,Wolf Lejeune, Annerieke Oosterwegel en Margreet Poulie
- Verenigingsnieuws: Van de bestuurstafel
Verhaal halen in het onderwijs
Verhalen gaan een steeds prominentere plaats innemen in de samenleving: mensen vertellen elkaar verhalen en willen met hun eigen verhaal gehoord worden. In het onderwijs lijken verhalen echter steeds meer te verdwijnen en plaats te maken voor overzichtelijk systemen die makkelijker te monitoren lijken maar essentiële zaken weglaten. Maar Grote Verhalen spelen in onze multiculturele tijd nog steeds een rol. En de eigen verhalen kunnen een nieuwe kans krijgen in de dialoog tussen docenten en studenten. In twee interviews vertellen drie mensen die midden in het onderwijsveld staan welke rol verhalen en dialoog spelen in hun werk en waarom dat belangrijk is.
In dit nummer wordt ook zichtbaar op welke manier de ZKM van belang kan zijn voor het onderwijs. Zowel in organisaties als in individuele trajecten met docenten en met jongeren! Op de onderwijspagina van de ZKMvereniging (https://www.zkmvereniging.nl/over-zkm/zkm-voor-leraren) vertellen leden hoe ze in verschillende situaties en werkvelden ZKM toepassen. Twee bijdragen laten zien dat de methode zich ontwikkelt en steeds nieuwe wegen zoekt.
Tenslotte twee boekbesprekingen:
- Het boek van Jan Derksen over preventie van psychische aandoeningen, dat aansluit bij het interview met Jan Derksen in een vorig nummer.
- Het boek van Hubert Hermans over psychodiversiteit en innerlijke